نیلوفر
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31








جستجو





  حدیث شناسی   ...

إمام علي عليه‌السلام فرمودند:

💎إذا نادى مُنادٍ من السَّماء: «إنّ الحَقَّ في آلِ محمّدٍ» فعندَ ذلكَ يَظهرُ المَهديُّ على أفواهِ النّاسِ، و يُشْرَبونَ حُبَّهُ، فلا يكونُ لَهم ذِكْرٌ غـيرُهُ.

💧هرگاه منادی از آسمان آواز برآورد كه: «همانا حق در ميان خاندان محمّد است» آن هنگام مهدى بر سر زبان‌هاى مردم مى‌افتد و جام محبت او را سر مى‌كشند و جز ياد و نام او بر زبان نمى‌آورند.

📚التشريف بالمنن: 129 / 136، كنزالعمّال: 39665

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[دوشنبه 1402-08-29] [ 01:20:00 ب.ظ ]





  معاد باوری   ...

⁉️میدانید در بدن ما چه خبر است؟👆
🎞گوشه‌ای ازعظمت‌خلقت‌خودراببینید👆
تا بیشتر خداوند را شاکر باشید🙏

👤این‌ها در بدن شماست

۳۷ تریلیون سلول از۲۰۰ نوع مختلف
۱۰۰ میلیارد سلول پوستی
۱۰۰ میلیارد سلول عصبی در مغز
۶۰ میلیون گیرنده حسی
اگربافتDNAشمارابازکنند۱۵هزار میلیارد مایل امتداد پیدا میکند،یعنی باندازه‌ای‌که‌تا پلوتون بروی‌و برگردی
۴۲ میلیارد رگ خونی
۳۰ تریلیون گلوبول قرمز
۲۳هزاربارتنفس‌ و۱۱۵هزارضربان قلب درروز
انرژیی‌ای که قلب روزانه تولید می‌کند می تواند یک کامیون رو تا۳۲ کیلومتر جابجا کند
۲۳ هزار لیتر بزاق دهان که می‌شود ۲ استخر بزرگ را پر از آب کرد
۱۲۷ میلیون سلول شبکه‌ای چشم که…
۱۲۰ میلیون گیرنده نوری قوی
۱۰۰۰ گیرنده بویایی و ….
🌸آفریدگار متعال میفرماید:
أَوَلَا يَذْكُرُالْإِنسَانُ أَنَّاخَلَقْنَاهُ مِن‌قَبْلُ وَلَمْ‌يَكُ شَيْئًا
آیا انسان متذکر نمی‌شود که ما او را از زمانی که هیچ نبود (معدوم بود) آفریدیم
📖سوره مریم آیه ۶۷
آیاانسان‌به‌زنده‌شدن‌وحیات‌مجددخودشک دارد؟!

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:19:00 ب.ظ ]





  حدیث شناسی   ...

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند:

💎 لا تَضجَر فَیَمنَعَکَ الضَّجَرُ مِنَ الآخِرَةِ وَالدُّنیا،

💧بی حوصلگی مکن ؛ که آن، تو را از آخرت و دنیا باز می‌دارد.

📚 بحار الأنوار: ۷۷ / ۱۴۵ / ۴۵.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:18:00 ب.ظ ]





  حدیث شناسی   ...

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند:

💎 لا تَضجَر فَیَمنَعَکَ الضَّجَرُ مِنَ الآخِرَةِ وَالدُّنیا،

💧بی حوصلگی مکن ؛ که آن، تو را از آخرت و دنیا باز می‌دارد.

📚 بحار الأنوار: ۷۷ / ۱۴۵ / ۴۵.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:17:00 ب.ظ ]





  توحید شناسی - برهان نظم   ...

یکی از اشکالات دیوید هیوم انگلیسی بر برهان نظم این است که این برهان برهان تجربی است و در مواردی که تجربه کرده ایم اعتبار دارد نه خارج از آن.
مواردی که تجربه کرده ایم تماماً مصنوعات بشری است در مصنوعات بشری بر اساس تجربه دریافتیم که نظم بدون ناظم عاقل و باشعور ممکن نیست اما در پدیده‌های طبیعی در این رابطه تجربه ای نداریم یعنی در پدیده‌های طبیعی تجربه ای نداریم که نظم در آنها با دخالت ناظم باشعور است. بنابراین نمی‌توانیم از مشاهده نظم در پدیده‌های طبیعی و جهان هستی بر وجود ناظم باشعور استدلال کنیم .
پاسخ
برهان نظم برهان تجربی نیست بلکه برهان عقلی است زیرا دخالت عقل و شعور ناظم در پیدایش نظم، حتی در مصنوعات بشری، امر محسوس و قابل تجربه حسی نیست.
این عقل است که حکم می‌کند نظم بدون وجود ناظم آگاه و باشعور ممکن نیست.
دلیل عقلی آن این است که در هر مجموعه منظم گزینش‌های متعددی وجود دارد، از میان گزینه های فراوان گزینش‌های خاصی صورت می‌گیرد تا امر منظم تحقق پیدا کند.
عقل حکم می‌کند گزینش‌ها بدون وجود درک و شعور ممکن نیست. از این گذشته وجود نظم، دلالت بر هدفمندی خاص دارد و هدفمندی بدون درک و شعور ممکن نیست.
جالب این است که هر شخص در درون خویش به علم حضوری، نقش عقل و شعور را در مجموعه منظمی که ایجاد می‌کند می‌یابد، و وابستگی مجموعه منظم به عقل و شعور را ادراک می کند.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:16:00 ب.ظ ]





  تاریخ حوزه های علمیه   ...

تاریخ حوزه را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛
دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف‌ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیتهای و بزرگان زیادی از آن برخواستند.

◻️ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.

◻️ دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیرحوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که می‌توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!(حضرت آیه الله جوادی آملی دردیدار باحجت الاسلام‌والمسلمین فرحانی، دبیر سیاستگذاری همایش یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[یکشنبه 1401-06-27] [ 08:33:00 ق.ظ ]





  ارزش پیاده روی اربعین   ...

*باسمه تعالی*
*فضیلت و اهمیت پیاده روی برای زیارت معصومان ع در روایات*
۱- عیاشی از معاویه عجلی نقل می کند که می گوید: در محضر مبارک باقر العلوم(ع) در مدینه بودم که یک خراسانی (ایرانی) به خدمت امام مشرف شد. پاهای خاک آلود و زخمی اش را که دیدم، دریافتم رنج فراوانی را در سفر متحمل شده است. او بعد از سلام و احوال پرسی به امام عرض کرد: به خدا قسم هیچ چیزی مرا از خانه و شهرم بیرون نیاورده، مگر دوستی و محبت شما اهل بیت رسول خدا’. امام باقر(ع) در تأیید سخن آن مرد فرمود:
«والله لَوْ أحبّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ الله مَعَنا وَهَلِ الدِّینُ اِلّا الحُبُّ، إنَّ الله عزوجل یَقُولُ: {قُلْ اِنْ کنتم تُحبّونَ الله فاتَّبِعونی یُحْبِبْکُمُ الله}(آل عمران/۳۱) و قال: {یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ اِلَیْهم}(حشر/۹) وَهَلِ الدینُ اِلّا الحُبُّ؟»؛ (مستدرک الوسائل،ج۱۲،ص۳۸۰)
یعنی به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست داشته باشد، خداوند آن را با ما محشور می گرداند. آیا دیانت چیزی جز محبت است؟! به درستی که خداوند می فرماید: (ای پیامبر) بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس از من پی روی کنید تا خداوند نیز شما را دوست داشته باشد و خداوند می فرماید: (مؤمنین کسانی اند که) دوست دارند آن افرادی را که به سوی ایشان هجرت می کنند… پس آیا دیانت چیزی غیر از محبت است؟
۲-حسین بن اسماعیل صَیْمَری از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود:
«مَنْ زار أمیرالمؤمنین(ع) ماشیاً کَتَبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً و عُمْرۀً فَأِنْ رَجَعَ ماشِیاً کَتَبَ الله له بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّتَیْنِ و عُمْرِتَیْنِ»؛(وسایل الشیعه،ج۱۴،ص۳۸۰ )
یعنی هر کسی پیاده به زیارت أمیرمؤمنان (علی بن ابی طالب)(ع) برود، با هر قدمی، خداوند یک حج و یک عمره می نویسد و اگر پیاده بازگردد، خداوند با هر قدمی دو حج و دو عمره برایش نوشته می شود.
۳-در محضر مبارک امام صادق(ع) نام أمیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) بُرده شد. شخصی به نام «ابن مارد» از حضرت پرسید: یا أباعبدالله! کسی که جدّتان أمیرمؤمنان(ع) را زیارت کند، چه ثوابی خواهد گرفت؟ امام صادق(ع) فرمود:
«یا ابْنَ مارِدٍ! زارَ جَدّی عارِفاً بحقّه کتبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً مَقْبُولَۀً و عُمْرَۀ مَقْبُولۀً (مَبْرورَۀً)، والله یا ابْنَ ماردٍ ما یُطْعِمُ الله النّارَ قَدَماً اعْنَبِّرتْ فی زیارةِِ امیرالمؤمنین(ع) ماشیاً کانَ اوْ راکباً، یا ابْنَ ماردٍ اکْتُبْ هذا الحَدیثَ بِماءِ الذَّهَبِ» (تهذیب،ج۶،ص۲۱)
یعنی ای پسر مارد! کسی که جدم را در حالی که حقش را می شناسد زیارت کند، خداوند به ازای هر قدمی که برمی دارد، یک حج و عمره مقبول برایش می نویسد. ای پسر مارد! به خدا سوگند، آتش را خداوند بر قدم هایی که در راه زیارت أمیرمؤمنان(ع) غبارآلود شده باشد، مسلط نمی گرداند؛ چه پیاده آمده باشد، چه سواره. ای پسر مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس.
۴- صفوان جمّال می گوید: در سفری به همراه امام صادق(ع) وارد کوفه شدیم؛ حضرت فرمود: ای صفوان! بگو کاروان بایستد؛ این جا قبر جدم أمیرمؤمنان(ع) است. شتر حضرت را خواباندم؛ ایشان پایین آمده و غُسل کردند و لباس های شان را تعویض فرمودند؛ پس کفش های خود را قبل از حرکت از پای درآوردند و به من فرمودند: هرآنچه را که انجام می دهم، تو نیز تکرار کن. پس به طرف تپه های سفیدرنگی حرکت کردند و به من فرمودند:
«قَصِّر خُطاک و ألق ذَقْنَک نحو الأرض فأنّه یُکتَب لک بکلّ خُطوۀٍ مأۀُ ألف حَسَنَۀ و یُمصی عنک مأۀُ ألفِ سیّئۀٍ و تُرفعُ لک مأۀُ ألفِ درجۀٍ و تُقْضی لک مأۀُ ألفِ حاجۀٍ و یُکتبُ لک ثوابُ کُلِّ صدّیقٍ و شهیدٍ ماتَ أو قُتِلَ ثُمّ مَشی و مَشَیْتُ معه و عَلَیْنا السکینۀُ والوَقار…»(بحارالانوار،ج۹۷،ص۲۸۰)
یعنی قدم هایت را کوتاه بردار و سرت را پایین بیانداز، به درستی که با هر قدمی، صدهزار حسنه برایت نوشته می شود و صدهزار گناه پاک می گردد و رتبه ات صدهزار درجه بالا می رود و ثواب هر صدیق و شهیدی که کشته شده یا از دنیا رفته، برایت نوشته می شود. سپس حضرت پیاده حرکت کردند و من نیز پیاده حرکت کردم و آرامش سنگینی بر ما حاکم بود
۵- قدامة بن مالک از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود:
« مَنْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ»(هملن،ص۹)
یعنی کسی که حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:31:00 ق.ظ ]





  وصیت نامه شهید   ...

مدافع حرم بی بی زینب (س) شهید سید رضا طاهر که در شانزدهم اردیبهشت 95 در خان طومان سوریه همچون ارباب بی کفنش بی سر به شهادت رسید .💔
.
#وصیت_نامه شهید والامقام

بنام خدای شهیدان

بگو: (ای پیغمبر) « اگر در خانه­ های خود هم بودید، باز آنانکه سرنوشت­شان در قضای الهی کشته شدن است، از خانه به قتلگاه با پای خود، البته بیرون می­ آمدند. (آیه 154 ” آل عمران”- صفحه70 )
.
حال آن­که قرار است هر کسی یک روز به دنیا آمده، یک روز از دنیا رود؛ چه خوب است با شهادت باشد. شهادت در راه دفاع از حریم آل الله.
.
ای مردم! بدانید رفتن من از روی هوی و هوس نبوده؛ بلکه بخاطر حفـــــظ حرم آل­ الله و همچنین نگه داشتن جبهه مقاومت در آن سوی مرزها بوده تا اینکه جبهه دشمن، به مرزهای ما کشیده نشود.
.
به تأسی از گفته­ ی رهبر فقیدم حضرت امام خمینی(ره): « پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد ». حال که زعامت این کشتی پرتلاطم، به دست با کفایت رهبر عزیزتر از جانم افتاده؛ و ایشان نیز به حق، آن را سکانداری نموده، ایشان را در این امر یاری کنید تا بار دیگر، علی تنها نماند.
.
امیدوارم این قطره خون ناقابلم در درگاه ایزد منان، قیمت داشته باشد، و درخت مقاومت اسلامی با آن تنومند گشته، و باعث بیداری مردم مسلمان جهان گردد.
.
ای همسرم! از اینکه رفیق نیم راه بوده­ ام، شرمنــده­ ام. تو را به همان خــدایی می­ سپارم که به طفل صغیر هم روزی می­دهد.
.
به پسرم بگو: که چرا به این راه رفته­ ام؟ هدفم، زندگی عزت­مندانه ایران، ایرانی و مردم مسلمان بوده است.
.
ای پدر و ای مادرم! زیاد گریه و زاری نکنید؛ چرا که دشمن، در آرزوی دیدن اشک شماست، و این آرزو را به دلشان بگذارید و قوی باشید.

94/8/21 ساعت 7:45 دقیقه
سرباز کوچک امام زمان (عجل ا..) سیدرضا طاهر

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1401-06-19] [ 09:34:00 ق.ظ ]





  خزانه بی انتها   ...

استادقرائتی: به خانه پدر دو شهید در همدان رفتم، ایشان نقل مى‏ كردند كه روز عیدى به منزل آخوند ملاعلى همدانى رفتیم. مردم به زیارت آقا مى ‏آمدند، نوبت به فقرا كه مى ‏رسید آقا از زیر تشك پولى برمى‏ داشت و به آنها مى‏ داد. گفتیم: به یقین آقا پول زیادى زیر تشك ذخیره كرده است. از قضا آقا براى كارى از اتاق بیرون رفت، ما شیطنت كردیم و تشك را برداشتیم تا ببینیم چقدر پول هست، دیدیم هیچ نیست! گفتیم: لابد تمام شده است.

آقا برگشت و سرجاى خود مستقر شد و فقیرى وارد شد، دیدم آقا دست كرد زیر تشك و به او پولى داد، فقیر بعدى آمد باز هم آقا از زیر تشك به او پولى داد! فهمیدیم قصّه از جاى دیگرى آب مى‏ خورد.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1401-06-16] [ 10:57:00 ق.ظ ]





  اربعین حسینی   ...

آیت الله جوادی آملی:
نگویید جا مانده‌ایم!
کسی که قلب و روحش رفته جامانده نیست. جامانده کسی ست که عشق و شور و طلب زیارت اربعین، به ذهنش هم نمی‌رسد و علاقه‌ای ندارد.

اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن هست
و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[دوشنبه 1401-06-14] [ 09:16:00 ق.ظ ]





  اربعین حسینی   ...

هشام بن سالم: از امام صادق(علیه السلام ) پرسيدم:
كسي كه خودش به واسطۀ بيماري يا مشكلي نتواند به زيارت امام حسين(علیه السلام) برود و در عوض شخصي ديگر را روانه كند(هزينه‌هايش را بدهد)، چه اجري دارد؟
♦️ امام صادق(علیه السلام) فرمودند:
✅ به ازاي هر درهمى كه خرج كند، خداوند همانند كوه اُحد برايش حسنه مي‌نويسد.
✅ چندين برابر آنچه هزينه كرده را در همين دنيا به او برمي‌گرداند!
✅ بلاهايى را كه فرود آمده تا به او برسد، از او مي‌گردانَد و از وى دور مي‌كند و مالش حفظ مي‌شود.
📚کامل الزیارت، ص١٢٩

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:15:00 ق.ظ ]





  ضرورت شتاب در نیکوکاری   ...

قال الامام علی علیه السلام:

?«فَسَابِقُوا -رَحِمَكُمُ اللَّهُ- إِلَى مَنَازِلِكُمُ الَّتِي أُمِرْتُمْ أَنْ تَعْمُرُوهَا، وَ الَّتِي رَغِبْتُمْ فِيهَا وَ دُعِيتُمْ إِلَيْهَا؛ وَ اسْتَتِمُّوا نِعَمَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ عَلَى طَاعَتِهِ، وَ الْمُجَانَبَةِ لِمَعْصِيَتِهِ؛ فَإِنَّ غَداً مِنَ الْيَوْمِ قَرِيبٌ، مَا أَسْرَعَ السَّاعَاتِ فِي الْيَوْمِ وَ أَسْرَعَ الْأَيَّامَ فِي الشَّهْرِ وَ أَسْرَعَ الشُّهُورَ فِي السَّنَةِ وَ أَسْرَعَ السِّنِينَ فِي الْعُمُرِ!»

?خدا شما را رحمت كند پس بشتابيد به سوى آباد كردن خانه هايى كه شما را به آبادانى آن فرمان دادند، و تشويقتان كرده، به سوى آن دعوت كرده اند، و با صبر و استقامت، نعمت هاى خدا را بر خود تمام گردانيد، و از عصيان و نافرمانى كناره گيريد، كه فردا به امروز نزديك است. وه! چگونه ساعت ها در روز، و روزها در ماه، و ماه ها در سال، و سال ها در عمر آدمى شتابان مى گذرد؟!

?(دشتی، ۱۳۹۴،خ۱۸۸،ص۲۶۳).

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[یکشنبه 1401-04-05] [ 11:09:00 ق.ظ ]





  فوائد استقامت ایمان   ...

سم الله الرحمن الرحیم

?وأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِيقَةِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا(جن/۱۶).

ایمان و عمل صالح مستمر و مداوم موجب رزق فراوان است.(بهرام پور،۱۳۹۱، ص۵۷۳).

آنچه موجب وفور نعمت می شود، استقامت بر ایمان است نه اصل ایمان زیرا ایمان موقت و زودگذر مقرون چنین برکاتی نیست.(مکارم شیرازی،۱۳۸۴،ج۲۵،ص۱۲۷).

قطعا استقامت بر ایمان؛ سرچشمه احساس مسئولیت،قانون مداری،الزام به ارزش های اخلاقی، وحدت، استحکام و تقویت پایه های اعتماد و اطمینان شده و نیروهای انسانی واقتصادی در جایگاه درست به کار گرفته خواهد شد و در نهایت تعادل اجتماعی و مستلزم پیشرفت جوامع اسلامی از لحاظ امور مادی ومعنوی است.

و باید دانست از طرفی فزونی نعمت زمینه سستی، غفلت، غرق شدن در لذائذ وشهوات را در برخی مواقع در پی خواهد داشت که میدان را برای فعالیت شیاطین فراهم می سازد لذا با ذکر الهی وشکر مداوم نعمت هایش و استقامت بر ایمان و عمل صالح، زمینه ساز تطهیر قلوب از آلودگی ها و نفوذ بیگانگان است.

امام باقر(ع)می فرماید:«استقاموا علی الطریقه»منظور از«علی الطریقه»یعنی استقامت در مسیر اهل بیت (علیهم السلام)است.(اصول کافی،ج۱،ص۵۴۶).

امام صادق(علیه السلام):«اگر مردم بر ولایت ما استقامت داشته باشند از علم کثیر کامیاب می شوند.»(تفسير مجمع‌البيان،ج۱۰،صفحه ۲۵۲).

مومنانی که در ایمان خود استوار هستند،هرگز فشار داخلی و خارجی موجب سستی اعتقادشان نمی شود و پیوسته به رعایت تعهدات ملزمند.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[پنجشنبه 1401-04-02] [ 08:55:00 ق.ظ ]





  حکمت های نهج البلاغه   ...

حکمت ۱۷۵ نهج‌البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): إِذَا هِبْتَ أَمْراً فَقَعْ فِيهِ، فَإِنَّ شِدَّةَ تَوَقِّيهِ أَعْظَمُ مِمَّا تَخَافُ مِنه.

راه درمان ترس (اخلاقى، علمى، تربيتى):
و درود خدا بر او، فرمود: هنگامى كه از چيزى مى ترسى، خود را در آن بيفكن، زيرا گاهى ترسيدن از چيزى، از خود آن سخت تر است.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1401-03-25] [ 09:11:00 ق.ظ ]





  حکمت های نهج البلاغه   ...

حکمت ۳۰۹ نهج‌البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): مَوَدَّةُ الْآبَاءِ، قَرَابَةٌ بَيْنَ الْأَبْنَاءِ؛ وَ الْقَرَابَةُ إِلَى الْمَوَدَّةِ، أَحْوَجُ مِنَ الْمَوَدَّةِ إِلَى الْقَرَابَةِ.

ره آورد دوستى پدران (اخلاق اجتماعى):
و درود خدا بر او، فرمود: دوستى ميان پدران، سبب خويشاوندى فرزندان است، و خويشاوندى به دوستى نيازمندتر است از دوستى به خويشاوندى.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:10:00 ق.ظ ]





  حکمت های نهج البلاغه   ...

حکمت ۱۷۶ نهج‌البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): آلَةُ الرِّيَاسَةِ، سَعَةُ الصَّدْرِ.

ابزار رياست (بردبارى فراوان) (اخلاقى، مديريّتى):
و درود خدا بر او، فرمود: بردبارى و تحمّل سختى ها، ابزار رياست است.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:09:00 ق.ظ ]





  حکایت های نهج البلاغه   ...

حکمت ۳۰۷ نهج‌البلاغه

وَ قَالَ (علیه السلام): يَنَامُ الرَّجُلُ عَلَى الثُّكْلِ، وَ لَا يَنَامُ عَلَى الْحَرَبِ.
[قال السيد الرضي: و معنى ذلك أنه يصبر على قتل الأولاد و لا يصبر على سلب الأموال].

مشكل مال غارت شده (اقتصادى):
و درود خدا بر او، فرمود: آدم داغدار مى خوابد، امّا مال غارت شده، نمى خوابد.
سید رضی گوید: (معناى سخن امام عليه السّلام اين است كه انسان بر كشته شدن فرزندان بردبارى مى كند امّا در غارت و ربوده شدن اموال بردبار نيست).

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:08:00 ق.ظ ]





  حاج قاسم وزندگی او از کودکی تا شهادت   ...

سردارحاج قاسم سلیمانی از کودکی تا شهادت

سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه بود که ساعت ۱ بامداد روز ۱۳ دی ماه امسال توسط نیرو‌های ارتش تروریستی آمریکا در فرودگاه بر اثر حمله ۳ موشک لیزری از پهپاد آمریکایی به همراه شهید ابومهدی المهندس و چند تن از فرماندهان الحشد الشعبی به شهادت رسید.

 

1.زندگینامه حاج قاسم- تولد

 

شهید حاج قاسم سلیمانی ۲۰ اسفندماه سال ۱۳۳۵ در روستای قنات ملک از توابع رابر کرمان در یک خانواده کارگری چشم به جهان گشود. ۱۱ سال بیشتر نداشت که پس از پایان تحصیلات ابتدایی به کرمان رفت. پس از اخذ دیپلم به شغل بنایی مشغول شد و بعد‌ها فعالیت خود را به عنوان پیمانکار در اداره آب کرمان آغاز کرد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ همزمان با پیمانکاری در اداره آب کرمان به صورت افتخاری به عضویت سپاه کرمان درآمد. پیش از آغاز دفاع مقدس و با شورش کرد‌ها به مناطق غرب کشور رفت. در حوادث انقلاب اسلامی ایران با روحانی مشهدی به نام رضا کامیاب آشنا شد که او را وارد جریانات انقلاب کرد. سهراب سلیمانی برادر شهید می‌گوید که او یکی از گردانندگان اصلی راهپیمایی‌های کرمان در زمان انقلاب بود.

2.زندگینامه حاج قاسم درطول دفاع مقدس

 

هنگامی که عراق در سال ۱۳۵۹ به ایران حمله کرد، حاج قاسم سلیمانی چندین گردان از کرمان را آموزش داد و به همراه آن‌ها راهی مناطق عملیاتی جنوب کشور شد. او حتی در دوره‌ای فرماندهی سپاه آذربایجان غربی را نیز برعهده داشت.

با خاتمه یافتن شورش‌ کردها به کرمان بازگشت و فرمانده پادگان قدس سپاه کرمان شد.

اواخر سال ۱۳۶۰ سردار سرلشکر پاسدار محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران طی حکمی سردار سلیمانی را به فرماندهی تیپ ثارالله منصوب کرد. او بسیار زیرک بود و با استفاده از همین ویژگی در عملیات‌های مختلفی همچون والفجر ۸، کربلای ۱، کربلای ۵، تک شلمچه و چندین عملیات دیگر بسیار موفق عمل کرد که حاصل آن کارنامه‌ای درخشان در این دوران بود. 

سردار حاج قاسم سلیمانی پس از پایان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۷ به کرمان بازگشت و درگیر جنگ با اشراری شد که از مرزهای شرقی ایران هدایت می‌شدند. او تا قبل از انتصاب به فرماندهی سپاه قدس، با باندهای قاچاق مواد مخدر در مرزهای ایران و افغانستان می‌جنگید.

3.زندگینامه حاج قاسم بعد از دفاع مقدس

 

سردار حاج قاسم سلیمانی در سال ۱۳۷۹ با حکمی از سوی آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب پس از سردار احمد وحیدی به عنوان دومین فرمانده این نیرو انتخاب شد. او در این نیرو فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تقویت و گسترش فعالیت‌های محور مقاومت داشت. در واقع این فعالیت‌های سردار سلیمانی در کنار شهید عماد مغنیه بود که سبب قدرتمندتر شدن این نیرو و ناکامی رژیم صهیونیستی در رسیدن به اهداف خود در خصوص فلسطین و همچنین لبنان شد.

سال ۱۳۸۹ بود که سردار سرتیپ پاسدار حاج قاسم سلیمانی به جهت خدمات فراوان خود از سوی آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا و رهبر انقلاب اسلامی با یک درجه ارتقاء به درجه سرلشکری رسید.

 

4.حضور در عراق، سوریه ، لبنان و مبارزه با داعش

 

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی شخصیتی بسیار برجسته در جبهه مقاومت و از یادگاران دوران دفاع مقدس بود. هنگامی که خبر شهادت او در رسانه‌های اعلام شد شاید بسیاری از مردم هنوز باورشان نمی‌شد که چنین اتفاقی رخ داده است، او چهره درخشان و برجسته محور مقاومت به ویژه در دوران مبارزه با شجره خبیثه ملعونه داعش بود. این شهید بزرگوار توانست جبهه مقاومت را در سراسر جهان تشکیل دهد و به همین دلیل هم آمریکا و صهیونیست‌ها و همه کفار مخالف سردار سلیمانی هستند.

فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله در دفاع مقدس، سازمان‌دهنده نیروهای حزب الله در جنگ ۳۳ روزه لبنان و فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و کابوس داعش و جبهه‌النصره و دار و دسته‌شان امروز هدف اقدام تروریستی دولت آمریکا قرار گرفته است. واکنش‌ها به شهادت سرلشکر سلیمانی که برای بسیاری همچنان همان «حاج قاسم» سال‌های جنگ بود در ۶۳ سالگی و پس از نزدیک به چهار دهه مبارزه بی وقفه نشان از محبوبیت کمیاب یک چهره نظامی داشت.

هنگامی که داعش در سال ۲۰۱۱ میلادی پیشروی‌های خود را در مناطق عراق و سوریه آغاز کرد؛ این سردار سلیمانی بود که با حضور خود در این مناطق و با تشکیل جبهه مقاومت کمر یزیدیان زمان را شکست.

دولت اسلامی عراق در آن زمان عملیات‌های تروریستی زیادی را در عراق پایه‌ریزی کرد؛ بعد از دستگیری «ابوعمر البغدادی»، ابوبکر البغدادی در سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان سرکرده این گروه تروریستی تعیین شد؛ همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر گروه تروریستی دولت اسلامی عراق فعالیت‌های خود در سوریه را آغاز کردند و شاخه این گروهک در عراق با نام «جبهه النصره لاهل الشام» تشکیل شد و در نهایت در سال ۲۰۱۳ ابوبکر البغدادی در پیامی صوتی ادغام «جبهه النصره» و «دولت اسلامی در عراق» را اعلام کرد تا گروهک تروریستی داعش دولت اسلامی در عراق و شام تشکیل شود.

داعشی‌های تروریست خیلی زود و در اوائل سال ۲۰۱۴ با انجام عملیات‌های تروریستی و کشتار بی‌رحمانه مردم وارد شهر فلوجه در استان الانبار عراق شدند و پس از آن نیز در شهر‌های مختلف این کشور تحرکاتی را انجام دادند.

خرداد سال ۱۳۹۳ تروریست‌های داعش که از حمایت دشمنان استقلال عراق و منطقه غرب آسیا برخوردار بودند، به مرکز استان نینوی در عراق یعنی موصل حمله و فقط در چند ساعت این شهر را تصرف کردند.

 

5.زندگینامه حاج قاسم وتشکیل محور مقاومت

 

سردار سلیمانی با تشکیل محور مقاومت با نیروهایی مانند جنبش النجباء و کتائب حزب الله و همچنین حشدالشعبی در عراق و گروه هایی نظیر بسیج مردمی سوریه و اتحاد آنها با مدافعان حرم از ایران و تیپ فاطمیون و زینبیون در مقابل داعش ایستادگی کرد و در نهایت با رشادت های فراوان در حالی که به گفته بسیاری از فرماندهان نظامی داعش تا پشت دروازه های کاخ ریاست جمهوری سوریه رسیده بودند و هیچ کس فکر نمی کرد که دیگر امیدی به شکست داعش باشد؛ سردار سلیمانی به همراه مدافعان حرم ایستاد و مانع از گسترش و ظهور بیشتر داعش در منطقه غرب آسیا شد.

در نهایت در  سی ام آبان ماه سال ۹۶ بود که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه ای به رهبر معظم انقلاب پایان رسمی حکومت گروه تروریستی داعش را اعلام کرد. این اتفاق مهم با پایین کشیدن پرچم داعش در شهر بوکمال سوریه نهایی و به همگان نیز اعلام شد. در واقع این وعده صادقی بود که در آخرین روزهای تابستان همان سال هم از سوی فرمانده نیروی قدس سپاه در مراسم اربعین یکی از فرماندهان جبهه مقاومت شهید «مرتضی حسین‌پور» در گلزار شهدای شلمان لنگرود هم از سوی او اعلام شد.

حضور موثر سردار سلیمانی در صحنه مبارزه با داعش و شکست این گروهک ضاله باعث شد تا حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب نشان نظامی ذوالفقار یعنی بالاترین نشان نظامی ایران را به او اعطا کند.

طبق آئین‌نامه اهدای نشان‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران، این نشان به فرماندهان عالی‌رتبه و رؤسای ستاد‌های عالی‌رتبه در نیرو‌های مسلح اهدا می‌شود که تدابیر آن‌ها در طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌های رزمی موجب حصول نتایج مطلوب شده باشد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، سردار حاج قاسم سلیمانی نخستین کسی است که این نشان را دریافت کرده است. البته سردار سلیمانی تا پیش از دریافت این نشان سه نشان فتح  را هم از دستان فرمانده معظم کل قوا دریافت کرده بودند.

 

6.زندگینامه حاج قاسم شهادت و دیدار معبود

 

بامداد جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸ خورشیدی در حمله موشکی بالگردهای آمریکایی به ۲ خودرو در فرودگاه بغداد، سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس و ابومهدی المهندس معاون نیروی مردمی عراق (الحشد الشعبی) و همراهان دیگرشان در این حمله هدف قرار گرفتند و به شهادت رسیدند. این حمله با نظارت و دستور مستقیم رییس جمهوری آمریکا انجام شد. به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در ۲۸ دسامبر (شنبه هفتم دی ماه) گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به گروه‌های مورد حمایت ایران را  صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد و احتمالاً‌ به دلیل خشم از تحقیر آمریکا در این ماجرا اواخر روز پنجشنبه به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون از این قضیه مبهوت شدند.

سردار سپهبد پاسدار شهید حاج قاسم سلیمانی پس از عمری مجاهدت سرانجام توسط موشک‌های لیزری پهپاد آمریکایی در بامداد روز ۱۳ دی ماه امسال به همراه شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس حشد الشعبی، سردار پورجعفری رئیس دفتر شهید سلیمانی، شهید وحید زمانی نیا و شهید هادی طارمی و شهید محمدرضا الجابری رئیس تشریفات حشد الشعبی در پی حمله پهپادی نیرو‌های آمریکایی به کاروان آن‌ها در فرودگاه بغداد به شهادت رسیدند.

 

7.پیام رهبر انقلاب به مناسبت شهادت سردار سلیمانی

 

بسم الله الرحمن الرحیم               ملّت عزیز ایران!

سردار بزرگ و پرافتخار اسلام آسمانی شد. دیشب ارواح طیّبه‌ی شهیدان، روح مطهّر قاسم سلیمانی را در آغوش گرفتند. سال‌ها مجاهدت مخلصانه و شجاعانه در میدان‌های مبارزه با شیاطین و اشرار عالم و سال‌ها آرزوی شهادت در راه خدا، سرانجام سلیمانی عزیز را به این مقام والا رسانید و خون پاک او به دست شقی‌ترین آحاد بشر بر زمین ریخت. این شهادت بزرگ را به پیشگاه حضرت بقیّة‌الله ارواحنا فداه و به روح مطهّر خود او تبریک و به ملّت ایران تسلیت عرض می‌کنم. او نمونه‌ی برجسته‌ای از تربیت‌شدگان اسلام و مکتب امام خمینی بود، او همه‌ی عمر خود را به جهاد در راه خدا گذرانید. شهادت پاداش تلاش بی‌وقفه‌ی او در همه‌ی این سالیان بود، با رفتن او به حول و قوّه‌ی الهی کار او و راه او متوقّف و بسته نخواهد شد، ولی انتقام سختی در انتظار جنایتکارانی است که دست پلید خود را به خون او و دیگر شهدای حادثه‌ی دیشب آلودند. شهید سلیمانی چهره‌ی بین‌المللی مقاومت است و همه‌ی دلبستگان مقاومت خونخواه اویند. همه‌ی دوستان و نیز همه‌ی دشمنان بدانند خطّ جهاد مقاومت با انگیزه‌ی مضاعف ادامه خواهد یافت و پیروزی قطعی در انتظار مجاهدان این راه مبارک است. فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است، ولی ادامه‌ مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.

ملّت ایران یاد و نام شهید عالی‌مقام سردار سپهبد قاسم سلیمانی و شهدای همراه او بویژه مجاهد بزرگ اسلام جناب آقای ابومهدی المهندس را بزرگ خواهد داشت و اینجانب سه روز عزای عمومی در کشور اعلام می‌کنم و به همسر گرامی و فرزندان عزیز و دیگر بستگان ایشان تبریک و تسلیت می‌گویم.                                                                سیّدعلی خامنه‌ای ۱۳دی‌ماه ۱۳۹۸

 

 

8.زندگینامه حاج قاسم وتشییع پیکر میلیونی در ایران و عراق

 

مردم قدرشناس و همیشه در صحنه ایران اسلامی پس از شهادت سردار سلیمانی و انجام مراسم تشییع در عراق آماده پذیرایی از فرزند خود شدند. پیکر‌های مطهر شهداء ابتدا در شهر اهواز و سپس در شهر‌های مشهد، تهران، قم و کرمان را تشییع کردند. طبق برآورد‌های انجام شده در این مراسم‌ها در حدود ۲۵ میلیون نفر حضور داشتند و پیکر‌های مطهر شهدا را تشییع کردند.

9.وصیتنامه سردار

 

سردار سلیمانی نیز مانند همه مسلمانان وصیتنامه داشت، در گوشه‌ای از آن خطاب به همسرش نوشته بود؛ همسرم، من جای قبرم را در گلزار شهدای کرمان مشخص کرده‌ام. قبر من ساده باشدمثل دوستان شهیدم. بر آن کلمه سرباز قاسم سلیمانی بنویسید و نه عبارت‌های عنوان دار…

 

مدرسه علمیه عصمتیه بابل- معاونت فرهنگی وپژوهشی  -پایگاه اباصالح  المهدی عج

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1399-10-06] [ 09:37:00 ق.ظ ]





  حضور قلب در نماز   ...

پورمهدی, [14.11.20 06:11]
?? تعبیر عجیب ‼️

نماز برای حضور قلب است. اصلاً حضور قلب یعنی چه؟ این مسأله حضور قلب ، خیلی تعبیر عجیبی است. حضور قلب یعنی دل حاضر باشد و غایب نباشد، یعنی تو وقتی نماز می خوانی و رویت به طرف قبله است، حاضرغایب کن، ببین دلت در نماز حاضر است یا غایب؟ شما در اول نماز دلتان را حاضر غائب می کنید و او حاضر می شود. دلتان هم می خواهد حاضر باشد تا می گویید الله اکبر، بسم الله الرحمن الرحیم، الحمدلله رب العالمین، یک وقت می بینید این شاگرد کلاس فرار کرده، شما درس را از اول تا آخر داده اید ولی خود شاگرد در کلاس نبوده است وقتی که ما نماز می خوانیم و می گوییم الحمدلله رب العالمین داریم به دل خودمان تفهیم می کنیم، به روح خودمان تلقین می کنیم، اما وقتی السلام علیکم و رحمه الله و برکاته گفتیم می بینیم این جسم ما، یعنی زبان ما، اعضا و جوارح ما، مشغول درس دادن به دل ما بوده است و شاگرد کلاس، این دل بوده است؛ اما متأسفانه در اینجا وضع به گونه ای بوده که ما درس را داده ایم، شاگرد اول کلاس گفته حاضر و فرار کرده است و ما درس را هدر داده ایم.

[ مرتضی مطهری ، آزادی معنوی ، تهران ، صدرا ، چاپ سی و هفتم ، 1386 ، ص 69 ]

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[سه شنبه 1399-08-27] [ 08:03:00 ق.ظ ]





  ملا صدرا وسلوک معرفت   ...

#ملاصدرا #سلوک #معرفت

?مرحوم ملاصدرا با دو تا از دامادهایش یعنى مرحوم فیض کاشانى و مرحوم عبدالرزاق لاهیجى، گویا در کاشان بودند و داشتند از کوچه ای رد مى‏ شدند.
?دیدند که دخترى یک گلیمى را روى پشت بام آورده و دارد تکان مى ‏دهد؛ پسرى هم که عاشق آن دختر است دارد از پائین نگاه مى‏ کند و مى‏ گوید: مى ‏دانم نیامدى قالى تکان بدهى آمدى خودت را نشان بدهى!
?نقل می کنند مرحوم ملاصدرا کنار کوچه آن قدر گریه کرد که حالش به هم خورد.
گفتند مگه آقا چى شد؟
گفت از حرف این پسر من منتقل شدم به این معنی که خداى متعال هم که این عالم را خلق کرده، آمده خودش را نشان بدهد اما کسی در پی دیدنش نیست.
?گرانبهاترین گوهر، معرفت خداست. علم حقیقى همین علم است. این را به هر کسى نمى‏ دهند مگر اینکه قدم به قدم، خونِ دل بخورد و زحمت بکشد. هر کجا که یک خورده پایش را کج بگذارد جلویش را مى‏ گیرند. عشق این کار را هم در دل هاى آلوده قرار نمى‏ دهند.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:02:00 ق.ظ ]





  چرا نمازمی خوانیم   ...

? چرا نماز می خوانیم⁉️


? انتم الفقراء الی الله………
.15فاطر
شما نیاز به ارتباط باخدا دارید

? استعینوا بالصبر والصلوة…..
45 و153بقره
به وسیله صبر ونماز،ازخداکمک بگیرید

? استعذبالله
ازشر شیاطین به خداپناه ببر……200اعراف،98نحل،56غافر،36فصلت

? ان الصلوه تنهی عن الفحشاءوالمنکر
نمازانسان رااز فحشاء والمنکربازمیدارد

? ان الحسنات یذهبن السیئات….. 114هود
نماز گناهان راازبین میبرد.

? واعبدربک حتی یاتیک الیقین
عبادت کن تا ایمانت به یقین برسد.

? الابذکرالله تطمئن القلوب…. 28رعد
نمازباعث آرامش میشود.

? نمازباعث محبوبیت وافزایش رزق است……..37ابراهیم

? فاذکرونی اذکرکم
یاد من باشیدتامشمول لطف من باشید.

? فاذکروالله کثیرا لعلکم تفلحون
زیادیاخدا بودن،باعث فلاح وخوشبختی است.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:01:00 ق.ظ ]





  امام آسمانی   ...

امام رضا علیه‌السلام در توصیف امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌فرمایند:

? «الْإِمَامُ … السَّمَاءُ الظَّلِیلَةُ»
? *«امام آسمانی است که بر سر مردم سایه افکنده است.»

? هر جای دنیا باشیم زیر سقف آسمان هستیم.

?«و‌‌َ فِی السَّماءِ رِزقُکُم وَ ما توعَدون»
?«روزی شما و آنچه که به شما وعده داده می‌شود در آسمان است»

? سوره مبارکه ذاریات، 22

✳️حضرت ولى عصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه، امام حاضر ناظرى است که همیشه و همه جا با ماست. وجود مقدس امام واسطه نزول روزی‌های مادی و معنوی است و لحظه‌اى از لحظات زندگى ما بدون لطف و عنایت حضرتش سپرى نمى‌شود.

✳️ اگر فیض حضور امام را درک نمى‌کنیم، به جهت موانعى است که خود ایجاد کرده‌ایم و از ایشان فاصله گرفته‌ایم.

? اصول کافی. ج ١. ص٢٠٠
#حدیث #امام_رضا علیه السلام

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[یکشنبه 1399-08-18] [ 11:45:00 ق.ظ ]





  دلائل اقامه نماز   ...

سفارش قرآن،ناظر به اقامه نماز هست.
اگرچه مقدمات ازجمله قرائت با رعایت اصول وقواعد شرعی اش واجب وهیچ شکی در آن نیست.

? ولی از آنجایی که در روایت به عنوان عمود دین آمده(الصلاه عمود الدین)وسائل الشیعه،ج4،ص27

?لذا عمود باید برافراشته شود وآثار وبرکات نماز، به اقامه آن هست که واقعا برپاداشتن،کار بسیار دشواری است.

?در قرآن، برخی نمازگزاران مورد مذمت واقع ودر برخی موارد از خواندن ونزدیک شدن به آن نهی،شدند.

مثلا:لاتقربوا الصلاه وانتم سکاری(نساء/43)

فویل للمصلین *الذین هم عن صلاتهم ساهون(ماعون/4و5)

?ولی از اقامه نماز هرگز نهی صورت نگرفته است.

✳️زیرا اقامه نماز،تنها به انجام دادن فقهی که موجب اسقاط تکلیف می شود،نیست بلکه آداب وشرایطی دیگر دارد.

?اقامه نماز هر لحظه باید انسان ها را از فحشاء ومنکرات باز دارد.

?به طور مثال اگر بازار، صرفا فروشگاه های آن باز باشد ولی دادوستد انجام نشود،آنگاه اقامه بازار معنا نداردبلکه اقامه بازار،مبنی بر خرید وفروش که همان مقصود اصلی بازار هست، باید جریان داشته باشد تا مطلوب محقق شود.

واقم الصلوه انّ الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر(عنکبوت/45)

?واقامه نماز در زیارت جامعه کبیره وسایر زیارت ها به عنوان یکی از ویژگی های ائمه اطهار(علیهم السلام)دانسته می شود.

❇️اولین اقدام صالحان صادق پس از قدرت ومکنت یافتن در زمین،اقامه نماز است
الذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصلوه…(حج/41)

?واولین دلیل جهنمی شدن طالحان سقر نشین،ترک نماز بوده است

ما سلککم فی سقر*قالوا لم نک من المصلین(مدثر/42و43)

✅نماز،خانه اخلاصی است که انسان را از صفت شیطانی کبر دور می کند
(الصلاه بیت الاخلاص وتنزیه عن الکبر)بحار الانوار،ج75،ص183

امید است ان شاءالله خداوند به حق اقامه کنندگان واقعی نماز ومقربین درگاهش که مصداق اتم آن انبیاء وائمه معصومین(علیهم السلام)هستند،ما را در زمره نماز گزاران واقامه کنندگان ویاری کنندگان فهم وعمل ویاری به دینش قراردهد ودر این مسیر،قدم هایمان را استوار ومحکم نماید.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 11:44:00 ق.ظ ]





  اخلاقی اجتماعی- حدیث   ...

ضعیت گناهان در قیامت

✍️حضرت علی (ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته کلی تقسیم کرده‌اند:

✅ گناهان سه دسته‌ هستند:

1️⃣گناهانی که بخشیده می‌شوند
2️⃣گناهانی که بخشینده نمی‌شوند
3️⃣گناهانی‌ که‌ برای‌ مرتکبین‌ آنها، هم‌ امید عفو داریم‌ و هم‌ نگران‌ عذاب‌ هستیم‌.

?اصول الکافی، ج‏2، ص 443 همان طور که کارهای خوب دارای مراتب هستند گناهان و معاصی نیز مراتبی دارند. برخی گناهان را به صغیره و کبیره تقسیم می کنند. اما حضرت علی (ع) در یک تقسیم بندی متفاوت گناهان را بر اساس امکان یا عدم امکان بخشیده شدن آن ها به سه دسته تقسیم می کنند:

گناهان سه دسته هستند:

گناهانی که بخشیده می شوند

گناهانی که بخشینده نمی شوند

گناهانی که برای مرتکبین آنها، هم امید عفو داریم و هم نگران عذاب هستیم.

امّا گناه مغفور، گناهی است که خداوند بر اثر آن بنده اش را در دنیا عذاب داده است؛ و خداوند بزرگوارتر است از آنکه بندۀ خود را دوبار عذاب کند.

و امّا گناه غیر مغفور، ستمی است که بندگان خدا بعضی به بعض دگر می نمایند. خداوند چون برای خلائق ظاهر شود سوگندی بزرگ بر خویشتن یاد کرده است و گفته است: خداوند برای بندگانش قصاص میکند، و حقّ بعضی را از بعضی دیگر می ستاند؛ بطوریکه برای هیچ بنده ای در نزد دیگری تظلّم و دادخواهی باقی نماند. و سپس همه را به معرض حساب گسیل می نماید

و اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش می ترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است، و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم. (منبع سایت اطلاع رسانی حوزه.ازکتاب اصول کافی)

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[سه شنبه 1399-07-29] [ 09:48:00 ق.ظ ]





  اخلاقی اجتماعی- شهداء   ...

⚘خصوصیات‌اخلاقی‌شهیدمحمدرضا‌الوانی⚘

دوشنبه های شهدایی ◽️خصوصیت اخلاقی بارز و مهم این شهید اخلاص بود که در گمنامی وی تجلی یافت. بعد از شهادت وی مشخص شد چقدر به مستمندان رسیدگی می‌کرد و برای رفع مشکلات مالی دوستانش خودش را زحمت می‌انداخت تا بلکه مشکل آنان را حل کند.

◽️ برای خودش یک هشدار به صدقه طراحی کرده بود و آن را تلنگری برای خود می‌دانست. البته شاید ما نتوانیم به اخلاص همسرم پی‌ ببریم به جهت اینکه وقتی به دوستان همکارش در سپاه اطلاع دادند که وی شهید شد همه دوستان او را با اینکه نامش محمدرضا الوانی بود ولی «رضــــا اخــــلاص» یاد کردند.

?شادی‌روح‌بلند‌پروازشان‌صلوات?

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:46:00 ق.ظ ]





1 3 4 5

  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما