خانمهایی که سن آنان از 9 سال قمری کمتر واز 50 سال قمری بیشتر بوده وسیده  نباشندوهمچنین خانمهایی که بیشتر از 10 روز خون می بینند وزنان زائو بعد از دوره نفاس خونهایی که می بینند اگر خون حیض ، نفاس، وزخم ودمل نباشد استحاضه است. وحکمهایی بر آن بار شده که بر این دسته از بانوان مبتلا به، واجب است که به آن آگاه بوده وبر طبق شرع وحکم مجتهد خود عمل نمایند در غیر این صورت اعمال عبادی آنان باطل بوده وباید قضای آن را نیز بجا آورند.

استحاضه بر سه نوع می باشد:

1- استحاضه قلیله: که راه تمیز آن این است که خونی که یکباره از بدن خارج می شود فقط بر روی یک لایه پنبه را کثیف نموده ویا تا وسط آن برسد.ودر اعمال عبادی مانند نماز باید تطیهرنموده وبرای هر نماز جداگانه وضو نمایند.

2- استحاضه متوسطه: که راه تمیز آن این است که خونی که یکباره از بدن خارج می شود از وسط یک لایه پنبه عبور کرده وبه انتها برسد ولی از طرف دیگر همان پنبه بیرون نرود. ودر اعمال عبادی  این نوع استحاضه علاوه  بر تطیهیر وشستن فرج وبرای هر نماز جداگانه وضو کرده ویک غسل نیز واجب است که در روز اول هر وقت از روز که شد برای اولین وقت نماز غسل نماید وبعد از این صبحها در وقت اذان غسل کند وروزی یکبار غسل بیشتر واجب نسیت.

3- استحاضه کثیره: که راه تمیز آن این است که خونی که یکباره از بدن خارج می شود از وسط یک لایه پنبه عبور کرده وبه انتها برسد ولی از طرف دیگرنیز بیرون بیاید.ودر اعمال عبادی این نوع استحاضه علاوه بر تطهیر وشستن فرج وبرای هر نماز جداگانه وضو کرده وبرای هر نماز جداگانه غسل نماید .یعنی برای 5 وعده نماز 5 غسل در شبانه روز واجب است. ولی اگر نمازهای دوم مثل عشاء و عصر را بدون فاصله به نماز قبای یعنی مغرب وظهر بدون فاصله بخواند برای نمازهای دوم غسل جدید نمی خواهد ولی شستن وتطهیر ووضو مجدد نیاز است.

اگر نوع استحاضه در طول روز تغییر کرد اگر از کثیره به قلیله ومتوسطه بیاید باید برای یک نماز عمل قبلی را انجام داده وسپس در نمازهای بعدی به کمتر عمل کند ولی اگر از قلیله به متوسطه وکثیره تغییر حالت پیدا کند حتی اگر در وسط نماز باشد ووسعت وقت داشته باشد نماز راترک کند وبه وظیفا نوع استحاضه جدید خود عمل نماید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[چهارشنبه 1394-05-07] [ 08:18:00 ق.ظ ]