فاصبر کما صبر أولو العزم من الرسل و لا تستعجل لهم کأنهم یوم یرون ما یوعدون لم یلبثوا إلا ساعة من نهار بلاغ فهل یهلک إلا القوم الفات ( احقاف(46)/35)
پس صبر کن آن گونه که پیامبران اولوالعزم صبر کردند و برای (عذاب) آنان شتاب مکن، هنگامی که وعده هایی را که به آنها داده می شود ببینند( احساس می کنند که) گویی فقط ساعتی از یک روز ( در دنیا) توقف داشتند، این ابلاغی است برای همگان آیا جز قوم فاسق هلاک می شوند؟!
تحقق رسالت عظیم انبیاء خاصه نبی مکرم اسلام (ص) با انواع مخالفت ها،توطئه ها، آزارها، جنگ های روانی، فشارهای گوناگون و گرفتاری های متعدد مخالفین و معاندین مواجه بوده است؛ تا جایی که این آزارها، شخصیت بی نظیری همچون انبیاء که دریای رحمت و مهربانی بودند را به ستوه آورده و از هدایتشان مأیوس می شوند و از خداوند برایشان عذاب طلب می کردند، چون کفار به جهت عناد و اصرار آنچه پیغمبر(ص) می گفت در باب معاد و غیر آن انکار می کردند، و به جهت این، غبار غم بسیار، بر خاطر عامر سید مختار می نشست و به سبب ایذاء و آزار مضطرب می گشت، از این جهت حضرت آفریدگار او را به ثبات قدم و اصطبار امر فرمود.
امر خداوند به رسول خاتم (ص)، همراه و همانند می شود به صبر پیامبران گذشته که همچون پیامبر اسلام (ص) گرفتار معاندین بودند. لذا به ایشان خطاب می آید: صبر کن همچون پیامبران «اولوالعزم» ، تا به مقصود خود نائل آیی.
تنها تو نیستی که با مخالفت و عداوت این قوم مواجه شده ای، همه پیامبران «اولوالعزم» با این مشکلات روبرو بودند و استقامت کردند. نوح(ع) پیامبر بزرگ خدا 950سال دعوت کرد اما جز گروه اندکی به او ایمان نیاوردند، پیوسته آزارش می دادند و به سخریه اش می گرفتند. ابراهیم (ع) را به میان آتش افکندند و موسی (ع) را تهدید به مرگ کردند و قلبش از نافرمانی های قومش پرخون بود و عیسی (ع) را بعد از آزار بسیار خواستند به قتل برسانند که خداوند نجاتش داد.
بنابراین زندگی پیامبران بزرگ خدا- خصوصاً پیامبر اسلام (ص)- بیانگر مقاومت بی حد و حصر آنها در برابر حوادث سخت و طوفان های شدید و مشکلات طاقت فرسا است و با توجه به این که مسیر حق، همیشه دارای این گونه مشکلات است، رهروان راه حق باید از آنها در این مسیر الهام بگیرند. روزهای سختی بر پیامبر (ص) گذشت، دشمنان لجوج برای نابودی او کمر بسته بودند و حتی خویشاوندان نزدیکش در صف اول مبارزه قرار داشتند، پیوسته به میان قبایل عرب می رفتند و از آنها دعوت می کردند اما کسی به دعوت ایشان پاسخ مثبت نمی داد، سنگسارش می کردند آن چنان که از بدن مبارکش خون می ریخت. آن چنان ایشان را در محاصره اجتماعی، اقتصادی و سیاسی قرار می دادند که تمام راهها به روی وی و پیروان اندکش بسته شد، بعضی از گرسنگی تلف شدند و بعضی را بیماری از پای در آورد، یاران اندکش را شکنجه های سخت می دادند، ساحر و دیوانه اش می خواندند، خاکستر بر سرش می ریختند و … اما با تمام این احوال، صبر و استقامت را که امر خداوند بود به بهترین وجه ممکن به انجام رسانید.
صبر و استقامت بر پیروان پیامبر، خصوصاً رهبران اسلامی یک فریضه است تا از الگوی بی بدیل و حسنه پیامبر خاتم (ص) سود جویند. امام علی (ع) چنین ما را هدایت فرمودند: صبر و استقامت بر رهبران و زمامداران فریضه است. زیرا خداوند به پیامبرش فرموده : فاصبر کما صبر أولوالعزم من الرسل . و همین معنی را بر دوستان و اهل طاعتش نیز فرض کرده است، چرا که می گوید برای شما در زندگی پیامبر (ص) تأسی نیکویی بود، و شما نیز باید همگی به او اقتدا کنید.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[شنبه 1393-10-27] [ 09:49:00 ق.ظ ]