ضعیت گناهان در قیامت

✍️حضرت علی (ع) در فرمایشی مهم گناهان را به سه دسته کلی تقسیم کرده‌اند:

✅ گناهان سه دسته‌ هستند:

1️⃣گناهانی که بخشیده می‌شوند
2️⃣گناهانی که بخشینده نمی‌شوند
3️⃣گناهانی‌ که‌ برای‌ مرتکبین‌ آنها، هم‌ امید عفو داریم‌ و هم‌ نگران‌ عذاب‌ هستیم‌.

?اصول الکافی، ج‏2، ص 443 همان طور که کارهای خوب دارای مراتب هستند گناهان و معاصی نیز مراتبی دارند. برخی گناهان را به صغیره و کبیره تقسیم می کنند. اما حضرت علی (ع) در یک تقسیم بندی متفاوت گناهان را بر اساس امکان یا عدم امکان بخشیده شدن آن ها به سه دسته تقسیم می کنند:

گناهان سه دسته هستند:

گناهانی که بخشیده می شوند

گناهانی که بخشینده نمی شوند

گناهانی که برای مرتکبین آنها، هم امید عفو داریم و هم نگران عذاب هستیم.

امّا گناه مغفور، گناهی است که خداوند بر اثر آن بنده اش را در دنیا عذاب داده است؛ و خداوند بزرگوارتر است از آنکه بندۀ خود را دوبار عذاب کند.

و امّا گناه غیر مغفور، ستمی است که بندگان خدا بعضی به بعض دگر می نمایند. خداوند چون برای خلائق ظاهر شود سوگندی بزرگ بر خویشتن یاد کرده است و گفته است: خداوند برای بندگانش قصاص میکند، و حقّ بعضی را از بعضی دیگر می ستاند؛ بطوریکه برای هیچ بنده ای در نزد دیگری تظلّم و دادخواهی باقی نماند. و سپس همه را به معرض حساب گسیل می نماید

و اما گناه دسته سوم گناهی است که خدا آنرا بر مخلوقات پوشانده و به او توفیق توبه داده است و او از یک طرف از گناهش می ترسد و از طرف دیگر به رحمت خدایش امیدوار است، و حال ما هم اینچنین است که هم امید به رحمت خدا داریم و هم از عذاب او میترسیم. (منبع سایت اطلاع رسانی حوزه.ازکتاب اصول کافی)

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[سه شنبه 1399-07-29] [ 09:48:00 ق.ظ ]