سفارش قرآن،ناظر به اقامه نماز هست.
اگرچه مقدمات ازجمله قرائت با رعایت اصول وقواعد شرعی اش واجب وهیچ شکی در آن نیست.

? ولی از آنجایی که در روایت به عنوان عمود دین آمده(الصلاه عمود الدین)وسائل الشیعه،ج4،ص27

?لذا عمود باید برافراشته شود وآثار وبرکات نماز، به اقامه آن هست که واقعا برپاداشتن،کار بسیار دشواری است.

?در قرآن، برخی نمازگزاران مورد مذمت واقع ودر برخی موارد از خواندن ونزدیک شدن به آن نهی،شدند.

مثلا:لاتقربوا الصلاه وانتم سکاری(نساء/43)

فویل للمصلین *الذین هم عن صلاتهم ساهون(ماعون/4و5)

?ولی از اقامه نماز هرگز نهی صورت نگرفته است.

✳️زیرا اقامه نماز،تنها به انجام دادن فقهی که موجب اسقاط تکلیف می شود،نیست بلکه آداب وشرایطی دیگر دارد.

?اقامه نماز هر لحظه باید انسان ها را از فحشاء ومنکرات باز دارد.

?به طور مثال اگر بازار، صرفا فروشگاه های آن باز باشد ولی دادوستد انجام نشود،آنگاه اقامه بازار معنا نداردبلکه اقامه بازار،مبنی بر خرید وفروش که همان مقصود اصلی بازار هست، باید جریان داشته باشد تا مطلوب محقق شود.

واقم الصلوه انّ الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر(عنکبوت/45)

?واقامه نماز در زیارت جامعه کبیره وسایر زیارت ها به عنوان یکی از ویژگی های ائمه اطهار(علیهم السلام)دانسته می شود.

❇️اولین اقدام صالحان صادق پس از قدرت ومکنت یافتن در زمین،اقامه نماز است
الذین ان مکّنّاهم فی الارض اقاموا الصلوه…(حج/41)

?واولین دلیل جهنمی شدن طالحان سقر نشین،ترک نماز بوده است

ما سلککم فی سقر*قالوا لم نک من المصلین(مدثر/42و43)

✅نماز،خانه اخلاصی است که انسان را از صفت شیطانی کبر دور می کند
(الصلاه بیت الاخلاص وتنزیه عن الکبر)بحار الانوار،ج75،ص183

امید است ان شاءالله خداوند به حق اقامه کنندگان واقعی نماز ومقربین درگاهش که مصداق اتم آن انبیاء وائمه معصومین(علیهم السلام)هستند،ما را در زمره نماز گزاران واقامه کنندگان ویاری کنندگان فهم وعمل ویاری به دینش قراردهد ودر این مسیر،قدم هایمان را استوار ومحکم نماید.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[یکشنبه 1399-08-18] [ 11:44:00 ق.ظ ]