نیلوفر
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


مهر 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  








جستجو





  چرا برای اموات حمد می خوانیم؟   ...

چرا برای اموات حمد می خوانیم؟
چرا هفت حرف درسوره ی حمد نیست؟
((ث /ج /خ/ ش/ ظ/ ف)) قیصر روم برای یکی ازخلفای بنی عباس درضمن نامه ای نوشت:ما در کتاب انجیل دیدیم که هرکس از روی حقیقت سوره ای بخواند که خالی از هفت حرف باشد

خداوند  جسدش رابر آتش دوزخ حرام میکند وآن حرف عبارت است از((ث/ ج/ خ/ ز/ ش/ ظ/ ف))ما هرچه برسی کردیم سوره ای را درکتاب تورات وانجیل و زبور نیافتیم آیا شما در کتاب

آسمانی خود چنین سوره ای دیده اید؟

خلیفه عباسی دانشمندان را جمع کردواین مساله را با آن ها در میان گذاشت.


آنها از جواب آن درماندند!


سرانجام سوال را از امام هادی(علیه السلام)پرسیدند وآن حضرت در پاسخ به آنها فرمود:

 


آن سوره سوره ی حمد است که این حرف هفتگانه در آن نیست .
پرسیدند فلسفه ی نبودن این هفت حرف چیست؟فرمودند:حرف((ث))اشاره به ثبور(هلاکت)وحرف((ج))اشاره به جحیم(نام یکی از درکات دوزخ) وحرف ((خ))اشاره به جنیث(ناپاک)وحرف

((ز))اشاره به زقوم(غذای بسیار تلخ دوزخ)وحرف((ش))اشاره به شقاوت(بدبختی)وحرف ((ظ ))اشاره به ظلمت(تاریکی)وحرف ((ف))اشاره به آفت است.


خلیفه این پاسخ رابرای قیصر روم نوشت!قیصر پس از دریافت نامه بسیار خوشحال شد وبه اسلام گروید ودر حالی که مسلمان بود ازدنیا رفت.


منبع:شرح شافیه ابی فراس.مطابق نقل منتخب التواریخ ص795

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[سه شنبه 1394-07-28] [ 12:36:00 ب.ظ ]





  پیام احیاگری امام حسین علیه السلام   ...

پیام های احیاگری

امام حسین(علیه السلام) مشاهده کرد،که با گذشت تنها نیم قرن از ظهور اسلام، مسیرآن منحرف شده وکسانی برمسند فقهی وسیاسی جامعه تکیه زده¬اند که به عمد میخواهند جامعه رابه گذشته وارزش


های جاهلی آن(نژاد پرستی، خرافه پرستی، حاکمیت زورمداران، سلطنت به جای امامت و..) بازگردانند، لذا اقدام به احیاگری ارزش¬های اصیل نمود وتوانست دوباره کتاب خدا وسنت الهی، حق وحقیقت


نماز، هجرت ودیگر ارزش ها را زنده کند.


پیام دیگر عاشورا، زنده کردن وزنده نگه داشتن کتاب خداوسنت رسول ودیگر، اصول وفروع دین است.


منبع:پژوهشکده تحقیقات اسلامی-ویژه نامه ی محرم 
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



 [ 12:29:00 ب.ظ ]





  آمادگی برای ورود به محرم الحرام   ...

روايتي از امام رضا (ع) كه ‌فرمودند: همين كه ماه محرم فرا مي‌رسيد، لبخند از لبان پدرم محو مي‌شد و ديگر كسي ايشان را متبسم نمي‌ديد، به سراغ كتاب آيت الله ميرزا جواد ملكي تبريزي رفتم و مراقباتي را كه ايشان براي دهه اول محرم و عاشورا بيان كرده بودم مطالعه كردم. اگرچه عمل كردن به اين دستورات سخت است ولي با سرلوحه قرار دادن و توجه به اين مراقبات مي توانيم دل هايمان را عاشورايي كنيم.

ملكي تبريزي مي گويد: سزاوار است حال دوستان ائمه اهل بيت به حكم دوستي، وفا و ايمان به خدا و پيامبر (ص) در دهه اول محرم تغيير نموده و در دل و سيماي خود، آثار اندوه و درد اين مصيبت هاي بزرگ و دردناك را آشكار نمايند. بايد مقداري از لذائذ زندگي مانند خوردن، نوشيدن و حتي خوابيدن و سخن گفتن (مگر درحد ضرورت) ترك نموده و مانند كسي باشند كه پدر يا فرزند خود را از دست داده است.
وي مي افزايد: نبايد احترام ناموس خدا و احترام پيامبر(ص) و احترام امامش (ع) كمتر از احترام خود و نزديكانشان باشد و لازم است كه خدا و پيامبر(ص) و امامش (ع) را بيش از خود، فرزندان و نزديكانش دوست داشته باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[شنبه 1394-07-18] [ 08:10:00 ق.ظ ]





  روز اکمال دین در قرآن   ...

در مورد غدیر خم چند آیه وارد شده است:
یکی آیه “الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی و…"(1) که روز نهم ذی حجه در سال دهم هجری هنگام حج وداع نازل شد . با نزول حکم ولایت و تعیین سرپرست جامعه اسلامی، اسلام کامل و نعمت تمام و جامعه اسلامی بیمه شد. از ضربه خوردن به وسیله کافران و مشرکان ایمن گشت .
پیامبر به جهت غوغای مخالفان و ترس از شورش و…از ابلاغ حکم جانشینی امام علی تا فرصت مناسب تری خودداری کرد تا این که در روز هجدهم با نزول آیه “یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک و ان لم تفعل …"(2) موظف شد این حکم را بدون فوت وقت ابلاغ کند. حضرت در محل غدیر خم حکم ولایت را ابلاغ کرد . عملا دین را کامل و نعمت را تمام کرد. (3)
دو آیه دیگر هم هست که بنا بر روایات، در مورد غدیر خم نازل شده اند: یکی آیه 32 انفال :
وَ إِذْ قالُوا اللَّهُمَّ إِنْ كانَ هذا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِنْدِكَ فَأَمْطِرْ عَلَيْنا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ أَوِ ائْتِنا بِعَذابٍ أَليمٍ
(به خاطر بياور) زمانى را كه گفتند: «پروردگارا! اگر اين حق است و از طرف توست، بارانى از سنگ از آسمان بر ما فرود آر! يا عذاب دردناكى براى ما بفرست!»
دیگری آیه اول و دوم سوره معارج :
سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِع‏؛
تقاضاكننده‏اى تقاضاى عذابى كرد كه واقع شد! اين عذاب مخصوص كافران است، و هيچ كس نمى‏تواند آن را دفع كند.
در کتب تفسیر و حدیث وارد شده که وقتی رسول خدا در غدیر خم امام علی(ع) را به ولایت عهدی منصوب کرد، خبر آن در اطراف پراکنده شد تا به گوش حارث بن نعمان فهرى رسيد.حارث بى درنگ شتر خود را سوار شد و شرفياب حضور رسول اللَّه گرديد. حضرت آن موقع در ابطح بودند، حارث از شتر خود فرود آمده و بند بر پاى آن نهاد و نزديك شد، آن گاه روى به آن جناب نموده و در حالى كه حضرت در بين جمعى از اصحابش بود، عرض كرد:
از ناحيه پروردگارت به ما دستور دادى كه به وحدانيت خداوند و رسالت تو شهادت دهيم، ما نيز پذيرفتيم، آن گاه به ما گفتى چه و چه (و همه احكام را ذكر كرد) و ما قبول كرديم، و اين همه اطاعت از ما تو را كفايت نكرد تا دو بازوى پسر عمت را كشيده و او را بر همه ما سرورى دادى، و گفتى: هر كه من مولاى اويم،على مولاى او است. اينك آمده‏ام از تو بپرسم داستان سرورى پسر عمت از ناحيه خود تو است يا از ناحيه خداست؟
رسول اللَّه فرمود: سوگند به خدايى كه جز او معبودى نيست !آن نيز مانند همه دستوراتم از ناحيه خداست.
حارث به سوى مركب خود برگشت و در حالى كه مى‏گفت: بار الها! اگر اين مطلب حق است و از ناحيه تو است ،سنگى از آسمان بر ما بباران، و يا عذابى دردناك بر ما نازل كن. هنوز به شتر خود نرسيده بود كه خدا او را هدف سنگ ريزه‏اى قرار داد به طورى كه از فرق سرش فرو رفت و از پائين تنش بيرون آمده و هلاكش ساخت. در باره همين واقعه در سوره معارج اين دو آيه” سَأَلَ سائِلٌ بِعَذابٍ واقِعٍ. لِلْكافِرينَ لَيْسَ لَهُ دافِعٌ” را فرستاد.(4)
پی نوشت ها:
1. مائده(5)آیه3.
2.همان،آیه67.
3. ترجمه المیزان،ج5،ص272.
4. تفسیر المنار، ج4،ص464 به نقل از تفسیر ثعلبی.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت



[شنبه 1394-07-11] [ 10:26:00 ق.ظ ]






  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما