نیلوفر
 
  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

   


شهریور 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            








جستجو





  مهدویت   ...

🟢تعداد‌واقعی‌یاران‌امام‌زمان‌‌(عج‌)
هنگام‌ظهورش🔻

🔸«امام محمدباقر (علیه‌السلام)»:
اذا خَرَجَ أَسنَدَ ظَهْرهُ اِلَی الکَعبةِ وَ اجتَمع له ثلاثُمِأَةٍ وَ ثَلاثَةَ عَشَرَ رجَلاً. فَأَوَّلُ ما ینطِقُ بِهِ هذِهِ الإیة «بَقِیةُ‌الله خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مؤمنین.»
🔸زمانی که حضرت ظهور می‌کند به خانة کعبه تکیه می‌دهد و در خدمتش سیصد و سیزده نفر (یاران به تعداد لشکریان بدر) حضور پیدا می‌کنند. اول سخن حضرت آیه شریفه است: «بَقِیةُ‌اللهِ خیرٌلکُم اِنْ کُنتُم مُؤمنین».

📙(اِعلام الوری، ص ٤٣٣)

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1403-03-26] [ 08:59:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  حدیث شناسی   ...

🤲دعای برکت و روزی:

امام صادق(ع) فرمود:
وقتى صبح دمید بگو:

(الحَمدُللّه فالِقِ الإِصباحِ،سُبحانَ رَبِّ المَساءِ وَالصَّباحِ،
اللّهُمَّ صَبِّح آلَ مُحَمَّدٍ بِبَرَکَةٍ وعافِیَةٍ، وسُرورٍ وقُرَّةِ عَینٍ.
اللّهُمَّ إنَّکَ تُنَزِّلُ بِاللَّیلِ وَالنَّهارِ ما تَشاءُ، فَأَنزِل عَلَیِّ و عَلى أهلِ بَیتی مِن بَرَکَةِ السَّماواتِ وَالأَرضِ رِزقا حَلالاً طَیِّبا واسِعا تُغنینی بِهِ عَن جَمیعِ خَلقِک)َ

📚.بحار الأنوارج87/ص356

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:58:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  حدیث شناسی   ...

🔹روِىَ عَنِ الباقِر عليه السلام قالَ: تِسْعُ خِصالٍ خَصَّ اللّه ُ بِها رُسُلَهُ فَاْمتَحِنُوا أنفُسَكُمْ فَإنْ كانت فَيكُمْ فَاحْمَدُوا اللّه َ تَعالى عَلَيْها فاْسَاَلُوُهُ فِيْها، وَ هُمُ: اليَقينُ وَ القَناعَةُ وَ الصَّبْرُ وَ الشُّكْرُ وَ الحِلْمُ وَ حُسْنُ الخُلْقِ وَ السَّخاءُ وَ الشَّجاعَةُ وَ التَّنَزُّهُ.

💠امام باقر عليه السلام فرمود: نُه خصلت است كه خداوند آن ها را از ويژگيهاى پيامبرانش قرار داده است. پس خود را بيازماييد بنگريد اگر آنها را داريد، خدا را حمد و ستايش كنيد و اگر نداريد از او بخواهيد. آن ها عبارتند از: يقين، قناعت، صبر، شكر، حلم، حسن خلق، سخاوت، شجاعت، پاكيزگى و پارسايى.

📚[معدن الجواهر و رياضة الخواطر، ص 34.]

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:58:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  مبانی   ...

🟡 تله همستر برای آدم‌ها

🔸نوتیف اضافه شدن آدم ها به تلگرام شاید این روزا براتون آشنا باشه.

🔸بنظرتون چرا اینهمه یوزر داره میاد تلگرام؟

🔸شاید چون هر جا رو باز میکنی دارن تبلیغ ربات همستر یا هزار تا ربات دیگه‌رو میکنن که با تپ کردنشون پولدار میشی و مردم نمیخوان عقب بمونن چون نات‌کوین‌رو از دست دادن!

🔸اما در پس پرده تلگرام اول داره یوزرهایی که دیلیت اکانت کردن رو برمیگردونه داخل اکوسیستم، کنارشم یوزرهای جدید میان داخلش!

🔸توی موجی که مردم دارن اینطوری با کله وارد میشن به عنوان یه نفر که زندگیش کلاً با تکنولوژی گره خورده من همیشه سعی میکنم تا فرصت‌های جدیدی‌رو برای خودم ایجاد کنم نه اینکه با کلیک کردن پولدار بشم…

🔸هجوم دسته‌جمعی به بورس، کریپتو و… یادتون بیارین که سود اصلی رو کی برد تو این بازیا؟

🔸اگه شما از این متن فقط نحوه تبلیغ پنهان تلگرام رو یاد بگیرید که بدون هزینه مارکتینگ زیاد داره چه حجم یوزر جذب میکنه اونم تو این اسکیل کاملا تعجب می‌کنید…

🔺۱-تلگرام میاد نات کوین رو میاره بالا که خیلیا مخالفش میشن

🔺۲-میاد بهش ارزش میده که دهن اونایی که مخالفشن بسته بشه و حتی اونا هم بیان بگن اشتباه کردن.

🔺۳-مثل ویروس هزار تا ربات میان که ایندفه مردم با کله میان توش که از اینا عقب نمونن.

🔺۴-کلی یوزر جذب میکنه بدون تبلیغات.

🔺۵-اینهمه پول داره داخل TON یه مقداریشو میاد به عنوان پاداش یا پنیر مفت تو تله موش به مردم میده که زنده نگه داره اکوسیستمشو.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1403-03-19] [ 09:01:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  اذکار   ...

📿ذکرهای روزجمعه

❇️سه مرتبه زیارت امام حسین (ع ) صلی الله علیک یا اباعبدالله
که آیت الله بهجت سفارش نموده که ثواب زیارت خداوند در عرش اعلی نوشته خواهد شد.

❇️یکصد مرتبه قرائت سوره مبارکه قدر
و هدیه آن به محضر امام زمان عج برای به دست آوردن قلب سلیم، تاکید و سفارش فراوان شده است

❇️در عصر جمعه صد رحمت الهی از آسمان نازل میشود که ۹۹ تای آن برای کسی است که در این اوقات(( سوره قدر)) را صد مرتبه بخواند

❇️دعای علامه مجلسی در شب وروز جمعه که ملائکه نتوانستند ثوابش را بنویسند.
((💥الحَمدُلله مِن اولِ الدنیا اِلی فَنائِها و مِن الاخِره الی بَقائها الحَمدُ لله عَلی کُل نِعَمِه استغفر الله من کل ذَنبِ واَتوبُ الیه وهو اَرحَمُ الراحِمین💥))

❇️قرائت ((سوره جمعه ))که ثوابش بخشش گناهان هفته است.

❇️ ذکر 💥 لا اِلهَ اِلا الله💥هزارمرتبه تا از عذاب الهی در امان باشید.

❇️ ذکر یکصد مرتبه ((اَستَغفِرُ الله رَبی وَاَتُوبُ اِلیه.))

❇️ ذکر روز جمعه
((اللّهم صلّ علی محمّد وآل محمّد وعجّل فرجهم)) ۱۰۰ مرتبه

✳️ ذکر بعد از نماز صبح ۲۵۶ مرتبه(( یانور)) موجب عزیز شدن در چشم خلایق میگردد .

❇️هرکسی7بار سوره مبارکه( حمد)
و7بار (چهار قل)را در روزجمعه بخواند
تاجمعه بعد در امان خواهدبود.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:59:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  لحظاتی با قرآن   ...

دلیل این همه اهمیت برای ولایت و امامت چیست؟
توضیح پرسش: چرا شیعه برای مسئله ولایت و امامت اینقدر اهمیت قائل است؟ قبول داشتن و نداشتن این موضوع چه تاثیری در زندگی و حیات انسانی دارد؟ همه ما اعم از شیعه و سنی مسلمان و پیرو قرآن کریم و پیامبر اکرم ص و دین اسلام هستیم قبول داشتن و یا نداشتن مسئله ولایت و امامت چه تاثیر مهمی در زندگی و رفتار عملی دارد؟
پاسخ
اولا اهمیت مسئله ولایت و امامت ساخته و پرداخته فقها و علمای شیعه نیست بلکه چیزی است که خدا و پیامبر ص و نیز اهل بیت معصوم پیامبر آن را مطرح کرده اند
در آیات و روایات متعدد اهمیت فوق العاده ولایت بیان شده است. تا آنجا خداوند خطاب پیامبر می فرماید: ای پیامبر آنچه که از جانب خدا بر تو نازل شده است ابلاغ کن وگرنه رسالتش را انجام نداده ای(مائده/۶۷)
یا اینکه خداوند امامت را باعث اکمال دین و اتمام نعمت و مورد پسند خدا قرار گرفتن دین اسلام و باعث یأس کفار دانسته است.(مائده/۳)
در منابع شیعه و سنی روایات متعددی از پیامبر اکرم ص در مورد اهمیت ولایت و امامت بیان شده است. به عنوان نمونه می‌توان به حدیث ثقلین و حدیث سفینه و حدیث غدیر و حدیث ولایت اشاره کرد.
ثانیا مسئله امامت و ولایت اهل بیت ( ع)از جهات متعددی دارای اهمیت بالا است که به چند نکته اشاره می کنیم:
نکته اول: شیعه معتقد است که حکومت و مدیریت جامعه و اجرای احکام و قوانین اسلام و ایجاد امنیت و نظم و برقراری عدالت و مبارزه با مفاسد اجتماعی و تبعیض‌ها و ظلم ها اهمیت فوق العاده دارد. دین کامل دینی است که به این بعد، توجه جدی نشان دهد. در متن دین باید مدیریت جامعه و راهکارهای شناسایی آن بیان شود.
خدا و پیامبر گرامی او نمی توانند نسبت به این موضوع مهم بی تفاوت باشند. عدم تعیین حاکم و رهبر شایسته و بلکه بالاتر، ندادن آیین نامه روشن برای تعیین آن،چیزی است که با کامل و جامع بودن دین اسلام و حکمت خدا و هوشمندی و کیاست و شفقت پیامبر هم خوانی ندارد. به همین خاطر پس از ابلاغ رسمی امامت در روز غدیر آیه اکمال دین نازل می شود.
نکته دوم : ولایت و امامت در نگاه شیعه معنای وسیع تری از زعامت و خلافت سیاسی و اجتماعی دارد شیعه معتقد است امام علاوه بر آن، نقش مرجعیت دینی را نیز به عهده دارد. یعنی همان گونه که دین را از قرآن و سنت پیامبر می گیریم باید از سنت امامان معصوم نیز بگیریم.
به تعبیر دیگر سنت امامان معصوم (ع) همانند قرآن و سنت پیامبر ص منبع دینی معتبر به حساب می آید. ما بعد از پیامبر باید دین را تنها از این خاندان اخذ کنیم و غیر آنها از اعتبار دینی برخوردار نیستند. احادیثی مانند حدیث سفینه و ثقلین گویای این حقیقت مهم هستند.
بر این اساس منابع متعدد روایی شیعه که حاوی هزاران روایت در عرصه های فقهی و غیر فقهی است جزء منابع دین به حساب می آید.
نکته سوم : مسئله امامت و ولایت علاوه بر دو جنبه بالا جنبه سومی نیز دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است و آن اعتقاد به جایگاه الگو و اسوه بودن معصومان است.ما معتقدیم امامان، برخوردار از علم الهی و عصمت و طهارت و اخلاق فاضله اند. به همین خاطر در روایات بر روی محبت اهل بیت پیامبر اکرم ص تاکید فراوان شده است این محبت و عشق به پاکان و مطهران عامل نجات و رستگاری و وارستگی است.
نکته چهارم: دور شدن از هدایت و ارشاد اهل بیت پیامبر اکرم باعث انحرافات جدی است.
به عنوان نمونه اعتقاد به اولوالامر و واجب الاطاعه بودن همه کسانی که به هر شیوه و شگردی به قدرت و حاکمیت می رسند. به همین خاطر در نگاه آنها بنی امیه و بنی عباس و پادشاهان فعلی اولوالامر و واجب الاطاعه هستند.
بر اساس این دیدگاه مبارزه و جهاد علیه حاکمان فاسق و فاجر، مشروعیت نخواهد داشت.
باز به عنوان نمونه عادل و بهشتی دانستن همه صحابه پیامبر یعنی همه کسانی که پیامبر را دیدند و اسلام آوردند.
نقل روایتی از پیامبر به این مضمون که هر یک از صحابه من مانند ستارگان آسمان اند و به هر یک از آنها اقتدا کنید هدایت خواهید یافت.
این دیدگاه باعث این شده است که نا اهلانی مانند معاویه و عمروعاص و سمرة بن جندب و عبدالله بن ابی و عبدالله زبیر و امثال آن تطهیر و تنزیه شوند و در جایگاه الگویی قرار گیرند.
یا مانند اعتقاد به مرجعیت دینی افرادی که دلیلی بر مرجعیت دینی آنها نداریم مانند ابوحنیفه و مالک بن انس و شافعی و احمد ابن حنبل. و یا پذیرش هزاران روایات مجعول که در منابع آنها موجود است.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:58:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  میلاد مبارک   ...

🍂امام جواد عليه السلام فرمود : مؤمن نيازمند به سه خصلت است:
توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، ‌پذیرش نسبت به کسی که او را پند می دهد.

تحفت‌العقول،ص457

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:58:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  لحظاتی با قرآن   ...

باسمه تعالی
پرسش: چگونه هر انسانی در گرو عمل خویش است؟
در سوره مدثر آمده است «کل نفس بما کسبت رهینه الا اصحاب الیمین»(مدثر/۳۸-۳۷)
پرسش این است که چرا اصحاب الیمین از قاعده عمومی «کل نفس بما کسبت رهینه» استثنا شده اند؟ چرا آنها در گرو اعمال خویش نیستند؟
علاوه بر این اگر در گرو اعمال خویش نیستند پس در گرو چه چیزی هستند؟
پاسخ
پاسخ علامه طباطبایی در در ذیل این آیه در المیزان این است که از آیات قرآن استفاده می‌شود که ایمان و عمل صالح، حق الهی بر عهده بندگان است، به تعبیر دیگر گویا ایمان و عمل صالح، دین و مطالبه ای است که خداوند بر گردن بندگان دارد.
خداوند برای اینکه بشر را وادار به ادای این دین ( ایمان و عمل صالح) بکند نفسشان را گرو گرفته است. چیزی را که به گرو می‌گیرند آن را محبوس و مضبوط در جایی قرار می‌دهند تا دین پرداخت شود لذا بعد از پرداخت دین می‌گویند فک رهن کرده است یعنی مال رهن را آزاد کرده است.
بر این اساس مضمون این دو آیه این است که همه انسان‌ها نفسشان گرو گرفته و محبوس و گرفتار است و در این محبوسیت ماندگارند و تجسم این محبوسیت در قیامت عذاب جحیم است، جز اصحاب الیمین که با تعهد به ایمان و عمل صالح فک رهن کرده‌اند و نفس خود را از محبوسیت آزاد کرده اند.
به نظر می‌رسد که این تفسیر قابل تامل و نقد باشد زیرا مدلول آیه این است که هر نفسی در گرو کاری است که انجام داده است. به تعبیر دیگر هر انسانی گروگان گرفته اعمال خویش است مگر اصحاب یمین، بنابراین، این گروگرفتگی جان انسان به خاطر اعمال اوست در حالی که طبق تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در گرو بودن جان انسان به خاطر اعمال او و یا در برابر اعمال او نیست بلکه به خاطر دین و تعهدی است که در پیشگاه خداوند دارد و آن تعهد به ایمان و عمل صالح است. طبق تفسیر مرحوم علامه، جان همه انسان‌ها قبل از اینکه اعمالی انجام بدهند گرو گرفته شده است.
باید گفت که لازمه گرو بودن یک مال محبوسیت آن مال است زیرا مادامی که مالی به گرو گرفته می‌شود صاحب مال تا موقعی که آن مال در گرو است حق تصرف در آن مال را ندارد.
طبق این بیان ظاهرا آیه در صدد بیان این نکته است که جان همه انسان‌ها به خاطر کارهایی که انجام می‌دهند در زندان و محبوس است به تعبیر دیگر همه انسان‌ها گرفتار و زندانی اعمال خویشند مگر اصحاب الیمین که به دلیل اینکه اعمال آنها اعمال نیکو و صالح است باعث گرفتاری و محبوسیت جان آنها نمی‌شود. بنابراین در این آیه لازمه معنای گرو بودن اراده شده است و آن محبوس بودن است.
شاهد بر این گفتار جمله معروف پیامبر اکرم در خطبه شعبانیه است که فرمود: «إنّ أنفسكم مرهونةٌ بأعمالكم فَفُكُّوها باستغفاركم» یعنی جانتان محبوس و در قید و زندانی اعمال شماست پس با استغفارتان جانتان را از محبوس بودن آزاد کنید. گویا همه انسانها گرفتار و مبتلای به گناه و آلوده به آنند جز اصحاب الیمین، مضمون این آیه شبیه مضمون سوره والعصر است که می‌فرماید همه انسان‌ها در خسرانند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند.
شاهدی دیگر بر این معنا روایتی است از امام علی علیه السلام که در جواب سخن کسی که به او گفته بود من از نماز شب محروم هستم فرمود به خاطر این است که گناهانت تو را گرفتار و در قید قرار داده است.
( الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّي حُرِمتُ الصَّلاةَ بالليلِ ـ : أنتَ رَجُلٌ قد قَيَّدَتكَ ذُنوبُكَ( علل الشرایع جلد ۲ ص ۳۶۲ )
در دعای کمیل نیز آمده است: «قعدتنی اعمالی و حبسنی عن نفعی بعد عملی»
البته در آیه ۲۱ سوره طور آمده است: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ» در ذیل این آیه آمده است که همه انسان‌ها در گرو عمل خویشند. در این آیه اصحاب الیمین استثنا نشده اند.
ظاهراً در این آیه از گرو بودن، لازمه آن یعنی محبوس بودن و گرفتار بودن، اراده نشده است بنابراین معنای آیه این است که هر انسانی چه خوب و چه بد، متعهد به اعمال خویش است یا به تعبیر دیگر هر انسانی را به خاطر اعمالی که انجام داده است به گرو می‌گیرند تا در پیشگاه خداوند به حساب او رسیدگی کنند و پاسخگوی اعمال خویش باشد.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1403-03-12] [ 09:21:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  لحظاتی با قرآن   ...

باسمه تعالی
پرسش: چگونه هر انسانی در گرو عمل خویش است؟
در سوره مدثر آمده است «کل نفس بما کسبت رهینه الا اصحاب الیمین»(مدثر/۳۸-۳۷)
پرسش این است که چرا اصحاب الیمین از قاعده عمومی «کل نفس بما کسبت رهینه» استثنا شده اند؟ چرا آنها در گرو اعمال خویش نیستند؟
علاوه بر این اگر در گرو اعمال خویش نیستند پس در گرو چه چیزی هستند؟
پاسخ
پاسخ علامه طباطبایی در در ذیل این آیه در المیزان این است که از آیات قرآن استفاده می‌شود که ایمان و عمل صالح، حق الهی بر عهده بندگان است، به تعبیر دیگر گویا ایمان و عمل صالح، دین و مطالبه ای است که خداوند بر گردن بندگان دارد.
خداوند برای اینکه بشر را وادار به ادای این دین ( ایمان و عمل صالح) بکند نفسشان را گرو گرفته است. چیزی را که به گرو می‌گیرند آن را محبوس و مضبوط در جایی قرار می‌دهند تا دین پرداخت شود لذا بعد از پرداخت دین می‌گویند فک رهن کرده است یعنی مال رهن را آزاد کرده است.
بر این اساس مضمون این دو آیه این است که همه انسان‌ها نفسشان گرو گرفته و محبوس و گرفتار است و در این محبوسیت ماندگارند و تجسم این محبوسیت در قیامت عذاب جحیم است، جز اصحاب الیمین که با تعهد به ایمان و عمل صالح فک رهن کرده‌اند و نفس خود را از محبوسیت آزاد کرده اند.
به نظر می‌رسد که این تفسیر قابل تامل و نقد باشد زیرا مدلول آیه این است که هر نفسی در گرو کاری است که انجام داده است. به تعبیر دیگر هر انسانی گروگان گرفته اعمال خویش است مگر اصحاب یمین، بنابراین، این گروگرفتگی جان انسان به خاطر اعمال اوست در حالی که طبق تفسیر مرحوم علامه طباطبایی در گرو بودن جان انسان به خاطر اعمال او و یا در برابر اعمال او نیست بلکه به خاطر دین و تعهدی است که در پیشگاه خداوند دارد و آن تعهد به ایمان و عمل صالح است. طبق تفسیر مرحوم علامه، جان همه انسان‌ها قبل از اینکه اعمالی انجام بدهند گرو گرفته شده است.
باید گفت که لازمه گرو بودن یک مال محبوسیت آن مال است زیرا مادامی که مالی به گرو گرفته می‌شود صاحب مال تا موقعی که آن مال در گرو است حق تصرف در آن مال را ندارد.
طبق این بیان ظاهرا آیه در صدد بیان این نکته است که جان همه انسان‌ها به خاطر کارهایی که انجام می‌دهند در زندان و محبوس است به تعبیر دیگر همه انسان‌ها گرفتار و زندانی اعمال خویشند مگر اصحاب الیمین که به دلیل اینکه اعمال آنها اعمال نیکو و صالح است باعث گرفتاری و محبوسیت جان آنها نمی‌شود. بنابراین در این آیه لازمه معنای گرو بودن اراده شده است و آن محبوس بودن است.
شاهد بر این گفتار جمله معروف پیامبر اکرم در خطبه شعبانیه است که فرمود: «إنّ أنفسكم مرهونةٌ بأعمالكم فَفُكُّوها باستغفاركم» یعنی جانتان محبوس و در قید و زندانی اعمال شماست پس با استغفارتان جانتان را از محبوس بودن آزاد کنید. گویا همه انسانها گرفتار و مبتلای به گناه و آلوده به آنند جز اصحاب الیمین، مضمون این آیه شبیه مضمون سوره والعصر است که می‌فرماید همه انسان‌ها در خسرانند مگر کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند.
شاهدی دیگر بر این معنا روایتی است از امام علی علیه السلام که در جواب سخن کسی که به او گفته بود من از نماز شب محروم هستم فرمود به خاطر این است که گناهانت تو را گرفتار و در قید قرار داده است.
( الإمامُ عليٌّ عليه السلام ـ لِرَجُلٍ قالَ لَهُ : إنّي حُرِمتُ الصَّلاةَ بالليلِ ـ : أنتَ رَجُلٌ قد قَيَّدَتكَ ذُنوبُكَ( علل الشرایع جلد ۲ ص ۳۶۲ )
در دعای کمیل نیز آمده است: «قعدتنی اعمالی و حبسنی عن نفعی بعد أملی»
البته در آیه ۲۱ سوره طور آمده است: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَمَا أَلَتْنَاهُمْ مِنْ عَمَلِهِمْ مِنْ شَيْءٍ كُلُّ امْرِئٍ بِمَا كَسَبَ رَهِينٌ» در ذیل این آیه آمده است که همه انسان‌ها در گرو عمل خویشند. در این آیه اصحاب الیمین استثنا نشده اند.
ظاهراً در این آیه از گرو بودن، لازمه آن یعنی محبوس بودن و گرفتار بودن، اراده نشده است بنابراین معنای آیه این است که هر انسانی چه خوب و چه بد، متعهد به اعمال خویش است یا به تعبیر دیگر هر انسانی را به خاطر اعمالی که انجام داده است به گرو می‌گیرند تا در پیشگاه خداوند به حساب او رسیدگی کنند و پاسخگوی اعمال خویش باشد.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:20:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  روز زیارتی امام رضا(ع)   ...

.
همه
دل‌خوشیِ سالَ‌م،
یه زیارتِ مخصوصه…💛✨
.
۲۳ ذی القعده ۱۴۴۵
روز زیارتی امام رضاجان❤️
.
ممنون که هستی
تا ما بی‌کَس نباشیم؛
تا زمین عریان نباشد
تا هوا نگیرد
تا شعله امید،
در قلب سردمان
خاموش نشود….

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:16:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  مهدویت   ...

اصحاب امیرالمومنین علیه‌السلام عرض کردند:
حضرت مهدی علیه السلام را برای ما توصیف کن که دلهای ما مشتاق شنیدن اوصاف اوست.

🔸️امیرالمومنین علیه‌السلام فرمودند:
او چهره‌ای مثل ماه تابان دارد و پیشانی‌اش از نور می‌درخشد.
او علامتی (چون مهر نبوت بر کتفش) و خال سیاهی بر گونه‌اش دارد…

🔹قالوا: يا أمير المؤمنين صف لنا هذا المهدي فإن قلوبنا اشتاقت إلى ذكره
فقال عليه السلام: هو صاحب الوجه الأقمر و الجبين الأزهر و صاحب العلامة و الشامة…

📚 إلزام الناصب، ج‏۲، ص ۱۶۴.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 09:11:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  نشانه اسراف کار   ...

💠 پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمودند:

💎 أمّا علامةُ المُسرِفِ فأربَعةٌ:
الفَخرُ بالباطِلِ، و يَأكُلُ ما لَيسَ عِندَهُ، و يَزهَدُ في اصطِناعِ المَعروفِ، و يُنكِرُ مَن لا يَنتَفِعُ بِشَيءٍ مِنهُ

💧 نشانه اسراف كار چهار چيز است:
✓ به كارهاى باطل می‌نازد،
✓ آنچه را فراخور حالش نيست می‌خورد،
✓ در كارهاى خير بی‌رغبت است،
✓ هر كسی را كه به او سودى نرساند، انكار می‌كند.

📚 تحف العقول، ص۲۲

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[سه شنبه 1403-03-08] [ 12:35:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  سه ادب خوب   ...

🟢سه ادب خوب

🌸 امام صادق (علیه السلام) :

🔸 أدَّبَني أبي عليه السلام بثلاثٍ ··· قالَ لي ; يا بُنيَّ مَن يَصْحَبْ صاحبَ السَّوْءِ لا يَسْلمْ ، و مَن لا يُقيِّدْ ألفاظَهُ يَنْدَمْ ، و مَن يدخُلْ مَداخِلَ السُّوءِ يُتَّهمْ

🖌 پدرم سه ادب به من آموخت ، به من فرمود :

🔸 پسرم! هر که با دوست بد همنشینی کند سالم نمی‌ماند
🔸 و هر که گفتار خود را مهار نکند پشیمان می‌گردد
🔸 و هر که به جاهای بد در آید آماج تهمت و بدگمانی می‌شود.

📚 تحف العقول ، حدیث۳۷۶

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 12:32:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  علماشناسی: اهل سنت   ...

✅فخر رازی
✍️فخر الدين محمد بن عمرو بن الحسين الرازى، معروف به امام فخر رازى شافعی اشعری از دانشمندان نامدار جهان اسلام است که ریشه ای مازندرانی دارد. هر چند برخی مانند شهید مطهری او را متولد مازندران دانستند (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 408.) ولی غالبا او را دارای اصالتی مازندرانی و متولد ری می دانند. ‏(ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج 4، 249؛ زرکلی دمشقی، الاعلام، ج 6، ص 313.) پدرش ضیاءالدین خطیب مازندرانی و مولف کتاب دو جلدی «غایه ‌المرام فی علم الکلام» بود که به ری مهاجرت نموده و در آنجا اقامت داشت. لذا فرزندش به ابن خطیب الرّی شهرت یافت. (زرکلی، همان) وی علاقه مند به سفر علمی بود و به خوارزم و خراسان و هرات و … سفرهایی در همین راستا داشت.
✍️استاد شهید مطهری وی را در طبقه یازدهم فلاسفه مسلمان قرار داده و می نویسد: وی هم فقيه بود و هم متكلم و هم مفسر و هم فيلسوف و هم پزشك و هم خطيب. ذهنى فوق‏ العاده جوّال داشت و در تبحر در علوم مختلف كم نظير است. در عين اين كه در افكار فلاسفه وارد است و تأليفاتى گرانبها در فلسفه دارد، طرز تفكرش تفكر كلامى است نه فلسفى و سخت بر فلاسفه مى ‏تازد و در مسلّمات فلسفه تشكيك مى‏ نمايد. در تنظيم و تبويب و تقرير مسائل، حسن سليقه دارد. صدر المتألهين از اين نظر از او بسيار استفاده كرده است. مهم‏ترين كتاب فلسفى او «المباحث المشرقية» است. شهرت بيشترش به واسطه «تفسير مفاتيح الغيب» است بر قرآن مجيد كه جاى شايسته‏ اى در ميان تفاسير براى خود باز كرده است. براى وى در فلسفه، استادى جز مجد الدين جيلى… سراغ نداريم و شايد بيشتر با مطالعه، بر مسائل فلسفى دست يافته است، ولى شاگردان زيادى داشته است كه بعضى از آنها مبرز بوده‏ اند. از قبيل شمس الدين خسروشاهى، قطب الدين مصرى، زين الدين كشى، شمس الدين خويى، شهاب الدين نيشابورى. فخر رازى در سال 534 (544) متولد شده و در سال 606 (در هرات) درگذشت‏. (شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 14، ص 493.)
✍️شرح اشارات و تنبیهات و شرح عیون الحکمه ابن سینا، لوامع البينات في شرح أسماء الله تعالى والصفات، معالم أصول الدين، الاربعین فی اصول الدین، القضاء و القدر و عصمه الانبیا و… از دیگر آثار او در حکمت و کلام است و همانطور که استاد مطهری اشاره داشتند استادش در فلسفه، عالم ذوالفنون مجدالدین جیلی در مراغه بوده است. (ابن خلکان، وفيات الأعيان وأنباء أبناء الزمان، ج 6، 269؛ ذهبی، محمد بن أحمد، تاريخ الإسلام و وفيات المشاهير والأعلام، ج 43، ص 213.)

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1403-02-26] [ 11:36:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  مطالبی از قرآن   ...

چرا بسیاری از احکام در قرآن نیامده؟!

بعضی از افراد گمان می کنند همه مسائل در قرآن آمده است! مثلا تا به آنها گفته می‌شود: «سگ نجس است» ؛ بلافاصله می‌گویند: «این عبارت در کجای قرآن آمده است» ! بنابر همین عقیده نادرست، احکامی که به ظاهر در قرآن نیامده است را قبول ندارند و آن را صرفاً رأی و نظر مراجع تقلید می دانند!

🔹از جهتی همه احکام الهی در قرآن وجود دارد. چرا که همه مسائل اگرچه به شکل جزئی در قرآن نیامده ؛ اما کلیت و اصل و اساس آن در قرآن آمده است. و خداوند وظیفه تبیین و تفسیر قرآن را بر عهده پیغمبر و جانشینان او یعنی اهل بیت گذاشته است؛ آن بزرگواران نیز حکم الهی را جزء به جزء در همه مسائل مطرح نموده اند.

🔹باید به این نکته توجه داشت اگر قرار بود جزئیات مسائل و احکام الهی در قرآن آمده باشد، پس فلسفه آمدن پیغمبر و اهل بیت به مدت 250 سال چه بوده است؟!

❗️هیچ کجا در قرآن به تعداد رکعات نماز صبح تصریح نشده است؛ولی همه ما نماز صبح را دو رکعت می خوانیم. و یا به صیغه محرمیت در قرآن تصریح نشده است، ولی بدون اینکه بپرسیم صیغه محرمیت کجای قرآن آمده، عقد می‌کنیم! یا بقیه احکام…
بلکه این موارد را پیامبر و اهل بیت برای ما تبیین کرده اند و در روایات آن ها آمده است.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 11:35:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  مطالبی از قرآن   ...

🔸آیاتی از قرآن، بر این مطلب دلالت می کند که وظیفه تبیین و تفسیر آیات الهی بر عهده پیامبر اکرم گذاشته شده است؛ برای نمونه به دو آیه زیر اشاره می شود:

1️⃣ آیه 44 سوره نحل: «وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ؛ ای پیغمبر؛ ما قرآن را فرستادیم برای اینکه تو بیایی و آن را برای مردم، جزء به جزء تبیین و تفسیر کنی».

2️⃣آیه 7 سوره حشر:« مَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛ هر دستورى كه رسول به شما داد بگيريد و از هر چه نهی تان كرد، آن را ترك كنيد».

🔻اگر قرآن حجت و سند و مبنای عملکرد ماست -که هست-، پس باید به این آیات نیز توجه کرد و آن را پذیرفت و طبق آن عمل کرد. این آیات، بیان می دارد اگر منِ قرآن را قبول دارید، من می گویم به حرف پیامبر گوش دهید، او جزئیات آیات الهی را برایتان تبیین می کند.

🔻همچنین یکی از دستورات پیامبر که باید از آن اطاعت شود، اطاعت از اهل بیت اوست. پیامبر فرمود: من دو چیز گرانبها بین شما امانت می گذارم؛ قرآن و اهل بیت. این دو باید کنار هم باشند و این دو همدیگر را تفسیر، تبیین و تأیید می کنند و با وجود هم و در کنار هم اند که احکام را برای ما توضیح می دهند.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 11:34:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  حدیث شناسی   ...

إمام علي عليه‌السلام فرمودند:

💎إذا نادى مُنادٍ من السَّماء: «إنّ الحَقَّ في آلِ محمّدٍ» فعندَ ذلكَ يَظهرُ المَهديُّ على أفواهِ النّاسِ، و يُشْرَبونَ حُبَّهُ، فلا يكونُ لَهم ذِكْرٌ غـيرُهُ.

💧هرگاه منادی از آسمان آواز برآورد كه: «همانا حق در ميان خاندان محمّد است» آن هنگام مهدى بر سر زبان‌هاى مردم مى‌افتد و جام محبت او را سر مى‌كشند و جز ياد و نام او بر زبان نمى‌آورند.

📚التشريف بالمنن: 129 / 136، كنزالعمّال: 39665

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[دوشنبه 1402-08-29] [ 01:20:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  معاد باوری   ...

⁉️میدانید در بدن ما چه خبر است؟👆
🎞گوشه‌ای ازعظمت‌خلقت‌خودراببینید👆
تا بیشتر خداوند را شاکر باشید🙏

👤این‌ها در بدن شماست

۳۷ تریلیون سلول از۲۰۰ نوع مختلف
۱۰۰ میلیارد سلول پوستی
۱۰۰ میلیارد سلول عصبی در مغز
۶۰ میلیون گیرنده حسی
اگربافتDNAشمارابازکنند۱۵هزار میلیارد مایل امتداد پیدا میکند،یعنی باندازه‌ای‌که‌تا پلوتون بروی‌و برگردی
۴۲ میلیارد رگ خونی
۳۰ تریلیون گلوبول قرمز
۲۳هزاربارتنفس‌ و۱۱۵هزارضربان قلب درروز
انرژیی‌ای که قلب روزانه تولید می‌کند می تواند یک کامیون رو تا۳۲ کیلومتر جابجا کند
۲۳ هزار لیتر بزاق دهان که می‌شود ۲ استخر بزرگ را پر از آب کرد
۱۲۷ میلیون سلول شبکه‌ای چشم که…
۱۲۰ میلیون گیرنده نوری قوی
۱۰۰۰ گیرنده بویایی و ….
🌸آفریدگار متعال میفرماید:
أَوَلَا يَذْكُرُالْإِنسَانُ أَنَّاخَلَقْنَاهُ مِن‌قَبْلُ وَلَمْ‌يَكُ شَيْئًا
آیا انسان متذکر نمی‌شود که ما او را از زمانی که هیچ نبود (معدوم بود) آفریدیم
📖سوره مریم آیه ۶۷
آیاانسان‌به‌زنده‌شدن‌وحیات‌مجددخودشک دارد؟!

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:19:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  حدیث شناسی   ...

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند:

💎 لا تَضجَر فَیَمنَعَکَ الضَّجَرُ مِنَ الآخِرَةِ وَالدُّنیا،

💧بی حوصلگی مکن ؛ که آن، تو را از آخرت و دنیا باز می‌دارد.

📚 بحار الأنوار: ۷۷ / ۱۴۵ / ۴۵.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:18:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  حدیث شناسی   ...

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمایند:

💎 لا تَضجَر فَیَمنَعَکَ الضَّجَرُ مِنَ الآخِرَةِ وَالدُّنیا،

💧بی حوصلگی مکن ؛ که آن، تو را از آخرت و دنیا باز می‌دارد.

📚 بحار الأنوار: ۷۷ / ۱۴۵ / ۴۵.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:17:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  توحید شناسی - برهان نظم   ...

یکی از اشکالات دیوید هیوم انگلیسی بر برهان نظم این است که این برهان برهان تجربی است و در مواردی که تجربه کرده ایم اعتبار دارد نه خارج از آن.
مواردی که تجربه کرده ایم تماماً مصنوعات بشری است در مصنوعات بشری بر اساس تجربه دریافتیم که نظم بدون ناظم عاقل و باشعور ممکن نیست اما در پدیده‌های طبیعی در این رابطه تجربه ای نداریم یعنی در پدیده‌های طبیعی تجربه ای نداریم که نظم در آنها با دخالت ناظم باشعور است. بنابراین نمی‌توانیم از مشاهده نظم در پدیده‌های طبیعی و جهان هستی بر وجود ناظم باشعور استدلال کنیم .
پاسخ
برهان نظم برهان تجربی نیست بلکه برهان عقلی است زیرا دخالت عقل و شعور ناظم در پیدایش نظم، حتی در مصنوعات بشری، امر محسوس و قابل تجربه حسی نیست.
این عقل است که حکم می‌کند نظم بدون وجود ناظم آگاه و باشعور ممکن نیست.
دلیل عقلی آن این است که در هر مجموعه منظم گزینش‌های متعددی وجود دارد، از میان گزینه های فراوان گزینش‌های خاصی صورت می‌گیرد تا امر منظم تحقق پیدا کند.
عقل حکم می‌کند گزینش‌ها بدون وجود درک و شعور ممکن نیست. از این گذشته وجود نظم، دلالت بر هدفمندی خاص دارد و هدفمندی بدون درک و شعور ممکن نیست.
جالب این است که هر شخص در درون خویش به علم حضوری، نقش عقل و شعور را در مجموعه منظمی که ایجاد می‌کند می‌یابد، و وابستگی مجموعه منظم به عقل و شعور را ادراک می کند.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 01:16:00 ب.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  تاریخ حوزه های علمیه   ...

تاریخ حوزه را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد؛
دوره اول حوزه همان دوره ممنوعیت منبر و لباس روحانیت بود. خروجی آن هم امثال مرحوم خوانساری و مرحوم اراکی و امام راحل بود و با اینکه آن زمان ضعیف‌ترین دوره حوزه بود، افراد و شخصیتهای و بزرگان زیادی از آن برخواستند.

◻️ دوره دوم دوره زعامت آیت الله بروجردی بود که در آن دوره ایشان ابتکاراتی از قبیل فقه مقارن و طبقات الرجال و.. را به ارمغان آوردند.

◻️ دوره سوم حوزه، زمان انقلاب است که مدیران حوزه باید از این دوره محافظت کنند، درست است که حوزه برای نظام کارهای بزرگی مثل تدوین قانون اساسی را انجام داد که یک کار علمی و ارزشمند بود، اما نباید طلاب با استعداد جذب مراکز غیرحوزوی شوند، حوزه نباید نهال فروشی کند، طلاب خوش استعداد که می‌توانند علمای برجسته بشوند نباید جذب جاهای دیگر مثل قضاوت و امثال آن شوند، چون اینها آیندگان حوزه هستند و این امور هدر دادن طلاب و نهال فروشی است!(حضرت آیه الله جوادی آملی دردیدار باحجت الاسلام‌والمسلمین فرحانی، دبیر سیاستگذاری همایش یکصدمین سال بازتاسیس حوزه علمیه قم

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[یکشنبه 1401-06-27] [ 08:33:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  ارزش پیاده روی اربعین   ...

*باسمه تعالی*
*فضیلت و اهمیت پیاده روی برای زیارت معصومان ع در روایات*
۱- عیاشی از معاویه عجلی نقل می کند که می گوید: در محضر مبارک باقر العلوم(ع) در مدینه بودم که یک خراسانی (ایرانی) به خدمت امام مشرف شد. پاهای خاک آلود و زخمی اش را که دیدم، دریافتم رنج فراوانی را در سفر متحمل شده است. او بعد از سلام و احوال پرسی به امام عرض کرد: به خدا قسم هیچ چیزی مرا از خانه و شهرم بیرون نیاورده، مگر دوستی و محبت شما اهل بیت رسول خدا’. امام باقر(ع) در تأیید سخن آن مرد فرمود:
«والله لَوْ أحبّنا حَجَرٌ حَشَرَهُ الله مَعَنا وَهَلِ الدِّینُ اِلّا الحُبُّ، إنَّ الله عزوجل یَقُولُ: {قُلْ اِنْ کنتم تُحبّونَ الله فاتَّبِعونی یُحْبِبْکُمُ الله}(آل عمران/۳۱) و قال: {یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ اِلَیْهم}(حشر/۹) وَهَلِ الدینُ اِلّا الحُبُّ؟»؛ (مستدرک الوسائل،ج۱۲،ص۳۸۰)
یعنی به خدا قسم اگر سنگی ما را دوست داشته باشد، خداوند آن را با ما محشور می گرداند. آیا دیانت چیزی جز محبت است؟! به درستی که خداوند می فرماید: (ای پیامبر) بگو: اگر خدا را دوست دارید، پس از من پی روی کنید تا خداوند نیز شما را دوست داشته باشد و خداوند می فرماید: (مؤمنین کسانی اند که) دوست دارند آن افرادی را که به سوی ایشان هجرت می کنند… پس آیا دیانت چیزی غیر از محبت است؟
۲-حسین بن اسماعیل صَیْمَری از امام صادق(ع) نقل می کند که فرمود:
«مَنْ زار أمیرالمؤمنین(ع) ماشیاً کَتَبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً و عُمْرۀً فَأِنْ رَجَعَ ماشِیاً کَتَبَ الله له بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّتَیْنِ و عُمْرِتَیْنِ»؛(وسایل الشیعه،ج۱۴،ص۳۸۰ )
یعنی هر کسی پیاده به زیارت أمیرمؤمنان (علی بن ابی طالب)(ع) برود، با هر قدمی، خداوند یک حج و یک عمره می نویسد و اگر پیاده بازگردد، خداوند با هر قدمی دو حج و دو عمره برایش نوشته می شود.
۳-در محضر مبارک امام صادق(ع) نام أمیرمؤمنان علی بن ابی طالب(ع) بُرده شد. شخصی به نام «ابن مارد» از حضرت پرسید: یا أباعبدالله! کسی که جدّتان أمیرمؤمنان(ع) را زیارت کند، چه ثوابی خواهد گرفت؟ امام صادق(ع) فرمود:
«یا ابْنَ مارِدٍ! زارَ جَدّی عارِفاً بحقّه کتبَ الله لَهُ بکُلِّ خُطْوَۀٍ حَجَّۀً مَقْبُولَۀً و عُمْرَۀ مَقْبُولۀً (مَبْرورَۀً)، والله یا ابْنَ ماردٍ ما یُطْعِمُ الله النّارَ قَدَماً اعْنَبِّرتْ فی زیارةِِ امیرالمؤمنین(ع) ماشیاً کانَ اوْ راکباً، یا ابْنَ ماردٍ اکْتُبْ هذا الحَدیثَ بِماءِ الذَّهَبِ» (تهذیب،ج۶،ص۲۱)
یعنی ای پسر مارد! کسی که جدم را در حالی که حقش را می شناسد زیارت کند، خداوند به ازای هر قدمی که برمی دارد، یک حج و عمره مقبول برایش می نویسد. ای پسر مارد! به خدا سوگند، آتش را خداوند بر قدم هایی که در راه زیارت أمیرمؤمنان(ع) غبارآلود شده باشد، مسلط نمی گرداند؛ چه پیاده آمده باشد، چه سواره. ای پسر مارد! این حدیث را با آب طلا بنویس.
۴- صفوان جمّال می گوید: در سفری به همراه امام صادق(ع) وارد کوفه شدیم؛ حضرت فرمود: ای صفوان! بگو کاروان بایستد؛ این جا قبر جدم أمیرمؤمنان(ع) است. شتر حضرت را خواباندم؛ ایشان پایین آمده و غُسل کردند و لباس های شان را تعویض فرمودند؛ پس کفش های خود را قبل از حرکت از پای درآوردند و به من فرمودند: هرآنچه را که انجام می دهم، تو نیز تکرار کن. پس به طرف تپه های سفیدرنگی حرکت کردند و به من فرمودند:
«قَصِّر خُطاک و ألق ذَقْنَک نحو الأرض فأنّه یُکتَب لک بکلّ خُطوۀٍ مأۀُ ألف حَسَنَۀ و یُمصی عنک مأۀُ ألفِ سیّئۀٍ و تُرفعُ لک مأۀُ ألفِ درجۀٍ و تُقْضی لک مأۀُ ألفِ حاجۀٍ و یُکتبُ لک ثوابُ کُلِّ صدّیقٍ و شهیدٍ ماتَ أو قُتِلَ ثُمّ مَشی و مَشَیْتُ معه و عَلَیْنا السکینۀُ والوَقار…»(بحارالانوار،ج۹۷،ص۲۸۰)
یعنی قدم هایت را کوتاه بردار و سرت را پایین بیانداز، به درستی که با هر قدمی، صدهزار حسنه برایت نوشته می شود و صدهزار گناه پاک می گردد و رتبه ات صدهزار درجه بالا می رود و ثواب هر صدیق و شهیدی که کشته شده یا از دنیا رفته، برایت نوشته می شود. سپس حضرت پیاده حرکت کردند و من نیز پیاده حرکت کردم و آرامش سنگینی بر ما حاکم بود
۵- قدامة بن مالک از امام صادق(ع) نقل می کند که حضرت فرمود:
« مَنْ زَارَ الْحُسَینَ مُحْتَسِباً لَا أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا سُمْعَةً مُحِّصَتْ عَنْهُ ذُنُوبُهُ کمَا یمَضَّضُ الثَّوْبُ فِی الْمَاءِ فَلَا یبْقَی عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ عَلَیهِ دَنَسٌ وَ یکتَبُ لَهُ بِکلِّ خُطْوَةٍ حَجَّةٌ وَ کلَّمَا رَفَعَ قَدَماً عُمْرَةٌ»(هملن،ص۹)
یعنی کسی که حسین(ع) را برای رضای خدا زیارت کند، نه برای خوش گذرانی و تفریح و نه به جهت کسب شهرت (و فخر فروشی)، گناهانش فرو می ریزد، همان طور که لباس در آب شسته شده (و پاک می شود) و در نتیجه، هیچ آلودگی بر او باقی نمی ماند و با هر گامی که بر زمین می گذارد، حجّی برایش نوشته می شود و با هر قدمی که برمی دارد

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



 [ 08:31:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  وصیت نامه شهید   ...

مدافع حرم بی بی زینب (س) شهید سید رضا طاهر که در شانزدهم اردیبهشت 95 در خان طومان سوریه همچون ارباب بی کفنش بی سر به شهادت رسید .💔
.
#وصیت_نامه شهید والامقام

بنام خدای شهیدان

بگو: (ای پیغمبر) « اگر در خانه­ های خود هم بودید، باز آنانکه سرنوشت­شان در قضای الهی کشته شدن است، از خانه به قتلگاه با پای خود، البته بیرون می­ آمدند. (آیه 154 ” آل عمران”- صفحه70 )
.
حال آن­که قرار است هر کسی یک روز به دنیا آمده، یک روز از دنیا رود؛ چه خوب است با شهادت باشد. شهادت در راه دفاع از حریم آل الله.
.
ای مردم! بدانید رفتن من از روی هوی و هوس نبوده؛ بلکه بخاطر حفـــــظ حرم آل­ الله و همچنین نگه داشتن جبهه مقاومت در آن سوی مرزها بوده تا اینکه جبهه دشمن، به مرزهای ما کشیده نشود.
.
به تأسی از گفته­ ی رهبر فقیدم حضرت امام خمینی(ره): « پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی نرسد ». حال که زعامت این کشتی پرتلاطم، به دست با کفایت رهبر عزیزتر از جانم افتاده؛ و ایشان نیز به حق، آن را سکانداری نموده، ایشان را در این امر یاری کنید تا بار دیگر، علی تنها نماند.
.
امیدوارم این قطره خون ناقابلم در درگاه ایزد منان، قیمت داشته باشد، و درخت مقاومت اسلامی با آن تنومند گشته، و باعث بیداری مردم مسلمان جهان گردد.
.
ای همسرم! از اینکه رفیق نیم راه بوده­ ام، شرمنــده­ ام. تو را به همان خــدایی می­ سپارم که به طفل صغیر هم روزی می­دهد.
.
به پسرم بگو: که چرا به این راه رفته­ ام؟ هدفم، زندگی عزت­مندانه ایران، ایرانی و مردم مسلمان بوده است.
.
ای پدر و ای مادرم! زیاد گریه و زاری نکنید؛ چرا که دشمن، در آرزوی دیدن اشک شماست، و این آرزو را به دلشان بگذارید و قوی باشید.

94/8/21 ساعت 7:45 دقیقه
سرباز کوچک امام زمان (عجل ا..) سیدرضا طاهر

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[شنبه 1401-06-19] [ 09:34:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...


  خزانه بی انتها   ...

استادقرائتی: به خانه پدر دو شهید در همدان رفتم، ایشان نقل مى‏ كردند كه روز عیدى به منزل آخوند ملاعلى همدانى رفتیم. مردم به زیارت آقا مى ‏آمدند، نوبت به فقرا كه مى ‏رسید آقا از زیر تشك پولى برمى‏ داشت و به آنها مى‏ داد. گفتیم: به یقین آقا پول زیادى زیر تشك ذخیره كرده است. از قضا آقا براى كارى از اتاق بیرون رفت، ما شیطنت كردیم و تشك را برداشتیم تا ببینیم چقدر پول هست، دیدیم هیچ نیست! گفتیم: لابد تمام شده است.

آقا برگشت و سرجاى خود مستقر شد و فقیرى وارد شد، دیدم آقا دست كرد زیر تشك و به او پولى داد، فقیر بعدى آمد باز هم آقا از زیر تشك به او پولى داد! فهمیدیم قصّه از جاى دیگرى آب مى‏ خورد.

موضوعات: مهدوی  لینک ثابت



[چهارشنبه 1401-06-16] [ 10:57:00 ق.ظ ]





فرم در حال بارگذاری ...



  خانه آخرین مطالب لینک دوستان تماس با ما  

 
 
 
 
مداحی های محرم